KASVAn Uutiskirje 2013/09

26.09.2013

Tämä on KASVAn uutiskirje. Kuukausittaiset uutiskirjeet lähetetään kaikille KASVAn sähköpostilistalle kuuluville ja julkaistaan KASVAn nettisivulla.

KASVA-verkoston tohtoriohjelmat

Kuten jo aiemmin on informoitu, KASVA jatkaa toimintaansa aiemmasta poikkeavalla mallilla. Kun KASVA aiemmin oli valtakunnallinen oma tohtoriohjelmansa, on uusi KASVA luonteeltaan tohtoriohjelmien verkosto. Valtakunnallisessa tohtorikoulutuksen uudistuksessa tohtorikoulutus pyritään saattamaan aiempaa vahvemmin yliopistojen tehtäväksi siten, että yliopistot itse vastaavat tohtorikoulutuksensa resursoinnista. Jokainen tohtorikoulutettava siis kuuluu nyt omaan yliopistokohtaiseen tohtoriohjelmaansa. KASVA-verkostoon kuuluvat tohtoriohjelmat ovat:

Turun yliopistosta:
• Koulutuspolitiikan, elinikäisen oppimisen ja vertailevan koulutustutkimuksen tohtoriohjelma (KEVEKO)
• Oppimisen, opetuksen ja oppimisympäristöjen tutkimuksen tohtoriohjelma (OPPI)
Helsingin yliopistosta:
• Psykologia, oppiminen ja kommunikaatio (PSYCo)
• Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma (SEDUCE)
Oulun yliopistosta:
• Human Sciences Doctoral Programme (EUDA-DP)
Itä-Suomen yliopistosta:
• Elämänkulku kontekstissa -tohtoriohjelma
• Kasvatusalan tieteidenvälinen tohtoriohjelma
Tampereen yliopistosta:
• Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma
Jyväskylän yliopistosta:
• Kasvatustieteiden tiedekunnan tohtorikoulu
Jos olet epävarma siitä, mikä oma tohtoriohjelmasi on, ota yhteyttä omaan tiedekuntaasi ja varmista asia.  KASVAn aiemmin myöntämät palkkarahoitukset ovat edelleen voimassa, eli jos sinulle on aiemmin myönnetty palkkapaikka KASVAsta, ei tämä myöntö katoa minnekään. Työsuhteesi on kuitenkin omaan yliopistoosi, joka on vastuussa palkkauksestasi. Mahdollisista perhevapaista ym. on siis ilmoitettava omaan yliopistoon.

Tohtoriohjelmissa haettavana palkallisia tutkijankoulutuspaikkoja

KASVA tiedottaa omissa tohtoriohjelmissaan avautuvista palkallisista tutkijankoulutuspaikoista.  Tällä hetkellä on haettavana palkallisia tutkijankoulutuspaikkoja Turun ja Itä-Suomen yliopistoissa.

Turun yliopiston KEVEKO- ja OPPI-tohtoriohjelmissa on haettavana tutkijankoulutuspaikkoja. Hakuaika päättyy 30.9.2013.

Itä-Suomen yliopistossa on haettavana tutkijankoulutuspaikkoja Elämänkulku kontekstissa -tohtoriohjelmassa sekä Kasvatusalan tieteidenvälisessä tohtoriohjelmassa. Haku päättyy 30.9.2013.

Lisäksi Helsingin yliopistossa on piakkoin avautumassa haku.

Osaohjelmissa haettavana matka-apurahoja viimeistä kertaa

Syksyn osalta ainakin joissakin osaohjelmissa on ollut tai on parhaillaan haettavana matka-apurahoja. Yksi mahdollinen ja samalla suositeltava matkakohde on Kasvatustieteen päivät, jotka järjestetään tänä vuonna Jyväskylässä, 21–22.11.2013. Päivillä on symposiumeja, menetelmällisiä työpajoja sekä teemaryhmiä, joissa on mahdollisuus esitellä omaa tutkimusta. Abstraktien viimeinen jättämispäivä on 1.10.2013.

Nyt käynnissä olevat matka-apurahahaut ovat osaohjelmien kohdalta viimeiset, sillä ne eivät enää ensi vuonna myönnä matka-avustuksia. Jatkossa tohtorikoulutettavat voivat hakea matka-apurahoja esim. omista yliopistoistaan ja tiedekunnistaan.

Kansallinen tohtorikoulutettavien Facebook-ryhmä

Jos olet kiinnostunut verkostoitumaan muiden yliopistojen ja muiden tieteenalojen tohtorikoulutettavien kanssa, kannattaa liittyä osaksi Facebookissa toimivaa kansallista tohtorikoulutettavien ryhmää. Ryhmän löydät osoitteesta https://www.facebook.com/groups/1419639641582078/

KASVAlaisten väitöksiä

Vastaväittäjänä oli professori Karen Littleton (The Open University, UK) ja kustoksena professori Kristiina Kumpulainen (Helsingin yliopisto).

Rosario Maniscalcon väitöskirja “Adult education policy in the European Union during the Lisbon decade. The shift to vocational adult learning and work skills matching” tarkastetaan Turun yliopistossa 25.10.2013.
Vastaväittäjänä on professori Martin Lawn (University of Edinburgh) ja kustoksena professori Risto Rinne (Turun yliopisto).

Jenni Kankaanpään (ent. Koivula) väitöskirja ”Kohti yritysmäistä hyöty-yliopistoa. Valtiovallan tahto Suomessa vuosina 1985–2006 ja kokemukset kolmessa yliopistossa” tarkastetaan Turun yliopistossa 1.11.2013.
Vastaväittäjänä on dosentti Taina Saarinen (Jyväskylän yliopisto) ja kustoksena professori Risto Rinne (Turun yliopisto).

Mukavaa syksyä!

Seuraava uutiskirje ilmestyy lokakuun lopulla. Ilmoita koordinaattorille, mikäli sinulla on asioita, joista haluaisit uutiskirjeessä informoitavan.
Luotu 26.09.2013 | Muokattu 07.07.2021