KASVAn Uutiskirje 2013/11&12

19.12.2013

Tämä on KASVAn uutiskirje. Kuukausittaiset uutiskirjeet lähetetään kaikille KASVAn sähköpostilistalle kuuluville ja julkaistaan KASVAn nettisivulla.

KASVAn nimi muuttuu

KASVAn nimi on ollut ”Kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen valtakunnallinen tohtoriohjelma KASVA / The Finnish Doctoral Programme in Education and Learning FiDPEL”. Nyt kun KASVA ei enää ole tohtoriohjelma, vaan yhteistyöverkosto, päätti KASVAn johtokunta viime kokouksessaan, että KASVAn nimi vastedes on ”Kasvatustieteiden valtakunnallinen tohtorikoulutusverkosto KASVA”. Tämä nimi päivitetään myös KASVAn logoon.

Vuosiseminaari toukokuussa

Ensi vuoden yhteisseminaari järjestetään toukokuussa 2014. Päivämäärä varmistunee piakkoin, mutta paikkana tulee olemaan Kulttuurikeskus Sofia Helsingissä, kuten viime keväänäkin. Seminaarin järjestäjänä on KEHTY-osaohjelma ja sen teemana tulee olemaan ”Teoria ja käytäntö kasvatustieteellisessä tutkimuksessa – Theory and Practice in Educational Research”. Seminaarissa pohditaan mm. seuraavanlaisia kysymyksiä:

• Miten kasvatustieteelliset teoriat vaikuttavat kasvatuskäytäntöihin ja mitä teoriat saavat käytännöistä?
  • Millaiset tutkimusmetodologiat voivat yhdistää teoriaa ja käytäntöä entistä hedelmällisemmin?
  • Onko kasvatustieteissä tapahtumassa käytännön uudelleen löytäminen eli ”käytäntökäänne” (practice turn) samaan tapaan kuin monissa muissa yhteiskuntatieteissä?
  • Millaisia vaihtoehtoja on teorian ja käytännön suhteen pohdinnalle väitöskirjassa?

Tarkempaa informaatiota seminaarin sisällöistä ja käytännön järjestelyistä on luvassa vuodenvaihteen jälkeen.

Uusien yhteistyömuotojen etsintä käynnissä

Talvella 2014 on suunnitelmissa järjestää KASVAn toimintaa suuntaava verkostotapaaminen, johon kutsutaan KASVA-verkoston erilaisia toimijoita. Mukaan kutsutaan edustajia kaikista yliopistoista, mm. tohtoriohjelmien johdossa olevia, ohjaajia, tohtorikoulutettavia, koordinaatiosta vastaavia ym. tahoja. Tapaamisen tavoitteena on konkretisoida uuden KASVAn toimintamuotoja sekä etsiä malleja yhteistyöhön. Jos sinulla on ideoita tai toiveita KASVAn toiminnan suhteen, voit toki ottaa yhteyttä koordinaattorin jo nyt ja kertoa ajatuksistasi.

Koordinaattori palaa opintovapaalta

Sanna Niukko on ollut tämän vuoden ajan opintovapaalla ja palaa työhönsä vuoden vaihteessa. Koordinaattorin sijaisena ollut Nina Haltia kiittää kuluneesta vuodesta ja toivottaa kaikille hyvää jatkoa!

Mukavaa ja virkistävää joulunaikaa sekä menestystä vuodelle 2014!

Seuraava uutiskirje ilmestyy ensi vuoden puolella. Ilmoitathan koordinaattorille, mikäli sinulla on asioita, joista haluaisit uutiskirjeessä informoitavan.​

Luotu 19.12.2013 | Muokattu 09.07.2021