KASVAn Uutiskirje 2014/1

30.01.2014

Tämä on KASVAn uutiskirje. Kuukausittaiset uutiskirjeet lähetetään kaikille KASVAn sähköpostilistalle kuuluville ja julkaistaan KASVAn nettisivulla.

​Vuosiseminaari 20.–21.5.2014 Kulttuurikeskus Sofiassa

Tohtorikoulutusverkosto KASVA järjestää jäsenilleen vuosittain kaksipäiväisen yhteisseminaarin, johon toivotetaan tervetulleiksi kaikki KASVAn jäsenet. Vuonna 2014 seminaari pidetään 20.–21.5.2014 Kulttuurikeskus Sofiassa Helsingissä. Tällä kertaa seminaarin suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa KEHTY-osaohjelma (Kehittävän työntutkimuksen ja aikuiskasvatustieteen osaohjelma) yhdessä KASVAn koordinaattorin kanssa. Seminaarin teema on ”Teoria ja käytäntö kasvatustieteellisessä tutkimuksessa – Theory and Practice in Educational Research”. Seminaarissa pureudutaan sosiaali- ja kasvatustieteiden ikuiseen kysymykseen teorian ja käytännön suhteesta mm. seuraavien teemojen valossa:

• Miten kasvatustieteelliset teoriat vaikuttavat kasvatuskäytäntöihin ja mitä teoriat saavat käytännöistä?
  • Millaiset tutkimusmetodologiat voivat yhdistää teoriaa ja käytäntöä entistä hedelmällisemmin?
  • Onko kasvatustieteissä tapahtumassa käytännön uudelleen löytäminen eli ”käytäntökäänne” (practice turn) samaan tapaan kuin monissa muissa yhteiskuntatieteissä?
  • Millaisia vaihtoehtoja väitöskirja tarjoaa teorian ja käytännön suhteen pohdinnalle?

Seminaarin pääesitelmän pitää professori Davide Nicolini (Warwick University, UK), joka on tunnettu organisaatioiden oppimisen ja tiedonmuodostuksen tutkija ja käytäntöperustaisen teorianmuodostuksen näkyvä edustaja. Hänen esitelmänsä aihe on ”Practice-based research: A new phase in studies of work and learning”. Toisen pääesitelmän pitävät professorit Yrjö Engeström, Reijo Miettinen ja Jaakko Virkkunen otsikolla ”Institutional learning and formative interventions: Toward societally relevant educational research”.

Seminaarin työryhmissä pyydetään opiskelijoita esittelemään omien väitöstutkimustensa ratkaisuja teorian ja käytännön suhteesta, erityisesti pitäen silmällä yllä esitettyjä kysymyksiä. Ilmoittautumisen yhteydessä tohtorikoulutettavat liittävät mukaan ennakkotehtävän abstraktin, joiden mukaan osallistujat jaetaan pienryhmiin. KASVA vastaa seminaarin kuluista kaikille osallistujille (yöpyminen, ateriat ja matkat).

Laitan tarkemman viestin seminaarityöskentelystä ja tohtorikoulutettavilta pyydettävistä teksteistä, ilmoittautumisesta ja aikatauluista seuraavassa kuukausikirjeessä helmikuussa. Merkatkaa kuitenkin jo nyt päivämäärä kalenteriinne!

KASVAlaisten väitöksiä

Perjantaina 21. maaliskuuta 2014 kello 12 esitetään Turun yliopistossa julkisesti tarkastettavaksi valtiotieteiden maisteri Mikko Aron väitöskirja ”Koulutusinflaatio. Koulutusekspansio ja koulutuksen arvo Suomessa 1970–2008”. Virallisena vastaväittäjänä toimii professori emeritus Ari Antikainen Itä-Suomen yliopistosta ja kustoksena professori Risto Rinne.

Lämpimät onnittelut Mikolle tulevaan väitökseen!

Koordinaattori palannut opintovapaalta

Opintovapaalta palannut koordinaattori Sanna Niukko on palannut työhön vuodenvaihteessa. Kiitän vuoden sijaisuuden hienosti hoitanutta Nina Haltiaa ja toivotan menestystä uusissa tehtävissä!

Virkeää alkanutta vuotta 2014!

Seuraava uutiskirje ilmestyy helmikuun lopulla. Ilmoita koordinaattorille, mikäli sinulla on asioita, joista haluaisit uutiskirjeessä informoitavan.

Luotu 30.01.2014 | Muokattu 16.07.2021