Kehityksen kuudes aalto on täällä

19.03.2013

Globaalit megatrendit ovat jo alkaneet mullistaa Suomea. Hyvän tulevaisuuden avainasioita ovat resurssitehokkuus ja perinteisen osaamisen uudenlainen hyödyntäminen, sanoo Markku Wilenius.

​Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen erityisasiantuntija, dosentti Markku Wilenius on tutkinut tulevaisuutta kahdenkymmenen vuoden ajan. Hänen mukaansa taloudessa ja yhteiskunnassa on alkamassa kehityksen kuudes aalto, joka on jo alkanut mullistaa vanhaa. Ajatus perustuu venäläisen taloustieteilijä Nikolai Kondratieffin muotoilemaan teoriaan talouden pitkäaikaisista sykleistä, joista jokaisella on juuri sille tyypillisiä teknologioita ja yhteiskunnallisia rakenteita.

Jos viides aalto oli henkilökohtaisen tietotekniikan ja sen mobilisoitumisen voittokulkua, tunnistaa kuudennen Wileniuksen mukaan älykkäistä energiateknologioista. Taustalla vaikuttavat globaalit megatrendit, isoimpina raaka-aineiden niukkuus ja ympäristökysymykset.

‒ Suomessa energiateknologia-ala on jo nyt 20 miljardin euron vuotuinen bisnes, jossa osaaminen perustuu metalli-, metsä- ja elektroniikkaosaamiseemme. Alan jatkuvaan kasvuun ja uusien teknologioiden käyttöönottoon erityisesti uusiutuvan energian osalta on valtavaa painetta. Kuka olisi 1970-luvulla uskonut, että tietoteknologiat ovat osa jokaisen ihmisen arkea? Eipä juuri kukaan. Sama koskee nyt energiateknologioita, Wilenius sanoo.

Paperitehtaista biomassalaitoksia?

Wilenius johtaa Turun yliopistossa Tekesin rahoittamaa Kehityksen kuudes aalto ja Suomi -tutkimusprojektia, jossa etsitään ratkaisuja siihen, millä Suomi pärjää, kun sen perinteinen teollinen pohja murenee. Hankkeessa työskennellään metsäteollisuuden ja finanssialan toimijoiden kanssa.

‒ Metsäteollisuus on dramaattisen muutoksen edessä. Sen perusta on ollut erityisesti painopaperissa, jonka kulutus on taantunut. Markkinoille on myös tullut uusia toimijoita. Nyt pitää löytää uusia tapoja hyödyntää perinteistä metsä- ja kuituosaamista. Esimerkiksi biotalouden puolella voisi olla valtavia mahdollisuuksia.

Wilenius kertoo, että finanssitoimijoiden kanssa yritetään miettiä, miten rahoitusta saadaan juuri sinne, missä uutta syntyy.

‒ Tulevaisuudessa työpaikat ja innovaatiot luodaan pääasiassa pk-sektorilla, kun rahoitusala perinteisesti on tukenut jo etabloitunutta liiketoimintaa. Rahoituksen osalta kuudennessa aallossa tulevat kuvaan mukaan joukkorahoitus ja -kulutus. Meidän on löydettävä uusia riskirahoituksen muotoja.

Historia on avain tulevaisuuteen

Tulevaisuudentutkimus on yksi Turun yliopiston tutkimuksen vahvuusaloista, ja yliopiston tutkijat edustavat tieteenalallaan maailman kärkeä. Ennakointiosaaminen perustuu monitieteiseen tutkimukseen. Esimerkiksi historia on tulevaisuudentutkijoille tärkeä työkalu. Wilenius kertoo tarinan, josta voi vetää toimivan analogian nykyhetkeen.

‒ Suomen metsäteollisuudessa oli tiukka vaihe 1800-luvun puolivälissä. Paperia tehtiin tuolloin lumpusta, mutta se alkoi olla raaka-aineena niukka. Alalla oli muutamia teknologeja, jotka kiinnostuivat puusta paperin raaka-aineena. He perehtyivät asiaan Saksassa ja Englannissa, ja vähän myöhemmin alettiin raaka-aineena käyttää puuhioketta, sitten selluloosaa.

Wilenius painottaa, että tuolloin halu panostaa uuteen syntyi vallitsevan teollisuuden reunamailla. Uuden metsäteollisuuden pioneeri G. A. Serlachius oli alun perin apteekkari.

‒ Kun luodaan uutta, on tärkeää yhdistää asioita uudella tavalla olemassa olevien alojen rajapinnoilla.

Tätä hän korostaa myös työssä, jota hankkeessa tehdään suomalaisen innovaatiojärjestelmän uudistamiseksi. Mallia haetaan Piilaaksosta.

‒ Se on yhä läntisen maailman dynaamisin alue mitä tulee uusien työpaikkojen luomiseen ja innovaatioihin. Haluamme tutkia, miten siellä synnytetään uutta yritystoimintaa, sillä tässä juuri on meidän pullonkaulamme.

Tekesin rahoittama Kehityksen kuudes aalto ja Suomi -hanke toteutetaan yhteistyössä Metsäteollisuus ry:n ja Finanssialan keskusliiton kanssa. Muita suomalaisia yhteistyökumppaneita ovat Tekes, työ- ja elinkeinoministeriö ja valtioneuvoston kanslia. Yhdysvaltalaiskumppaneita ovat Institute for the Future, Stanfordin yliopisto sekä joukko Piilaakson alueen yrityksiä. Tutustu hankkeen ensimmäiseen tutkimusraporttiin Wilenius, Markku & Kurki, Sofi (2012) Surfing the Sixth Wave. Exploring the next 40 years of global change

Teksti: Taru Suhonen

Luotu 19.03.2013 | Muokattu 30.10.2020