Kirjasto koonnut Turun kirjamessuille Markku Innon muistonäyttelyn

02.10.2018

Runoilija Markku Innon (1945-2018) muistonäyttely esittelee hänen tuotantoaan kuudelta vuosikymmeneltä, 1960-luvulta 2010-luvulle.

​Muistonäyttely sisältää seuraavat osiot:
  • Into runoilijana ja prosaistina
  • Into kääntäjänä
  • Into ja musiikki
Mukana on harvinaisia julkaisuja, esim. Markku Innon käsikirjoittaman, Turun kaupunginteatterissa esitetyn näytelmän Bändi ohjelma. Julkaisut ovat Turun yliopiston kirjaston kokoelmista.

Tule tutustumaan näyttelyyn Kirjamessujen B-halliin osastolle 9.

Markku Innon suhde Turun yliopistoon

Markku Into oli yksi turkulaisen 1960-luvun underground-liikkeen johtohahmoja. Hän kirjoitti runokokoelmia, proosaa ja näytelmiä.

Into oli myös Turun yliopiston alumni. Vuonna 2002 häneltä tilattiin juhlaruno, jonka hän esitti Turun yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan uudisrakennuksen Publicumin vihkiäisissä.

Into käänsi suomeksi lukuisten kirjailijoiden teoksia ja vieraili käännöstöiden vuoksi Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen Saksan kielen oppiaineen suomentajaseminaarissa. Into käänsi Hans Magnus Enzensbergerin runoja suomeksi ja avasi suomentajaseminaarissa Enzensbergerin maailmaa ja esitteli käännöstään. Suomentajaseminaarin työn tuloksena valmistui kokoelma Enzensbergerin esseitä suomeksi.

Luotu 02.10.2018 | Muokattu 04.10.2018