Kirjasto sai lahjoituksena Pushkinin Boldinon käsikirjoitukset

21.03.2014

Venäjän tiedeakatemia on lahjoittanut Turun yliopistolle Pushkinin Boldinon käsikirjoitukset. Kolmen niteen kokonaisuutta on painettu ainoastaan 500 kappaletta, ja niitä on aiemmin lahjoitettu Venäjän ja Valko-Venäjän yliopistoille, tutkimusinstituuteille ja museoille.

​Kirjastonjohtaja Ulla Nygrén, vararehtori Riitta Pyykkö ja pääkonsuli Alexander B. Svertshkov eivät malttaneet olla selailematta harvainaislaatuisia Boldinon käsikirjoituksia. Kolmeen niteen teosta on painettu vain 500 kappaletta. Taustalla tulkki Margarita Kokeeva.

​Viime vuonna julkaistu kolmiosainen näköispainos on koonnut yhteen kaikki Aleksandr Pushkinin Boldinon sukukartanossaan vuoden 1830 syksyllä kirjoittamat käsikirjoitukset. Näköispainoksen materiaalin kokoaminen ja työstäminen vei noin 30 vuotta.

– Käsikirjoitusten kokoaminen oli suuri työ ja sillä on suuri merkitys Pushkinin työn tutkimukselle, teokset luovuttanut Venäjän pääkonsuli Alexander B. Svertshkov totesi.

Lahjoituksen vastaanottanut vararehtori Riitta Pyykkö kuvasi Pushkinin Boldinon kolmen kuukauden  ajanjaksoa maailmankirjallisuuden mittakaavassakin ainutlaatuisen hedelmälliseksi ajaksi.

– Boldinon syksy on käsite maailmankirjallisuudessa. Hän kirjoitti proosaa, runoja, näytelmiä, käsikirjoituksia, Pyykkö totesi.

Svertshkov näkee Boldinon hedelmällisen kauden takana useampia syitä.

– Syksy oli Puskhinin lempivuodenaika ja pian oli edessä suuri tapahtuma: lähestyvät häät. Uskon,  että tämä täytti runoilijan sielun erityisellä tunteella. Pitkän ja viivästyneen kolerakaranteenin vuoksi hän myös joutui olemaan erossa muista ihmisistä, ja tämä loi ideaaliset olosuhteet luomistyöhön antautumiselle, Svertshkov sanoi.

Yksi aikajakson synnyttämistä on Pushkinin pääteokseksi nähty Jevgeni Onegin, joka runoromaanina on kuitenkin jäänyt suomalaisille vieraammaksi.

Tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön

Boldinon käsikirjoituksia on tähän mennessä lahjoitettu vain venäläisiin ja valkovenäläisiin laitoksiin, mutta Turku sai omansa Venäjän ja Valko-Venäjän valtioliiton pysyvän komitean pyynnöstä.

– Turun yliopisto on yksi Suomen johtavista yliopistoista. Lahjoittamalla tämän arvokkaan teoksen olemme halunneet korostaa maidemme syviä ja hyviä kulttuurisia suhteita, Svertshkov sanoi.

Kirjastonjohtaja Ulla Nygrén paljasti teoksen löytävän lopullisen paikkansa vajaan vuoden kuluttua. Sarja tulee tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön.

– Tammikuussa, kun pääkirjasto avataan remontin jälkeen uudelleen, teos saa lopullisen paikkansa pääkirjaston sydämessä, Nygrén totesi.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuva: Antti Tarponen