Kirjasto tutuksi - Väittelijöiden kuvailu Asteri-tietokantaan

01.04.2019

Turun yliopiston kirjasto on tämän vuoden alussa aloittanut Turun yliopistossa väitelleiden henkilöiden kuvailun Kansalliskirjaston ylläpitämään, ei-julkiseen Asteri-auktoriteettitietokantaan, josta tiedot päivittyvät Kansallisbibliografiaan. Auktoriteetilla tarkoitetaan tässä yhteydessä nimen standardoitua, yhtenäistä muotoa. Aiemmin Kansalliskirjasto on huolehtinut kaikkien kotimaisten toimijoiden kuvailusta, mutta nyt muutamat yliopistokirjastot ovat ottaneet vastuulleen oman yliopistonsa tutkijoiden auktorisoinnin.

​Mitä auktoriteettitietokantaan kuvaillaan?

Asteri-tietokannassa olevien henkilöiden auktoriteettitietueet käsittävät auktorisoidun nimimuodon lisäksi mm. syntymävuoden, -paikan, ammatin, toimialan, henkilön julkaisutoiminnassaan käyttämät kielet ja suoritetut tutkinnot (ml. vuodet).

Auktorisoitua nimimuotoa käytetään hyväksi julkaisujen tiedon tallennuksessa ja haussa. Auktorisoidut nimimuodot sitovat yhteen tekijänimien eri muodot (esim. nimien erikieliset versiot tai erilaiset kirjoitusasut) ja auttavat erottamaan saman nimiset henkilöt toisistaan sekä yhdistämään julkaisuja koskevat tiedot oikein eri tietokannoissa.  Kun henkilön auktorisoitua nimimuotoa muutetaan, muutos siirtyy kaikkiin niihin julkaisuista laadittuihin tietueisiin, joissa ko. henkilö on tekijänä tai kohdehenkilönä.

Mistä tiedot saadaan?

Kirjasto on sopinut Turun yliopiston viestinnän kanssa, että se saa käyttöönsä väittelijän laatiman väitösilmoituksen ja voi käyttää siinä kysyttyjä tietoja auktoriteettitietueen laadinnassa.

Kirjaston rooli on mainittu väitösilmoitusta koskevassa tietosuojaselosteessa, joten väittelijä ilmoituksen allekirjoittaessaan hyväksyy tietojensa tallennuksen Asteri-tietokantaan eikä kirjaston tarvitse sopia asiasta erikseen hänen kanssaan. Tallennuksen jälkeen avoimesti käytettävissä olevissa kirjastotietokannoissa henkilötiedoista näkyvät ainoastaan elinvuodet, jotka helpottavat tiedonhakijan rajaamaan hakunsa oikean henkilön julkaisuihin.

Luotu 01.04.2019 | Muokattu 04.04.2019