Kirjastojen tulevaisuuden rooliin syvennyttiin konferenssissa

08.06.2018

Turun yliopiston kirjasto oli isännöintivuorossa, kun viitisenkymmentä kauppatieteellisesti suuntautuneiden tieteellisten kirjastojen johtajaa ja taustavaikuttajaa kokoontui Turussa 29.5.–1.6.2018 järjestettyyn konferenssiin ”European Business School Librarians' Group Conference 2018: Libraries Facing the Future”.

​Osallistujat pohtivat tulevaisuuden kirjastoja BioCityn Manu-salissa.

​European Business School Librarians' Group on verkosto, johon kuuluu Euroopan laajuisesti parhaiten menestyneiden kauppatieteellisten kirjastojen johtajia. Verkostossa on jäsenenä myös kirjastonjohtajia sekä muita taustavaikuttajia organisaatioista, jotka tarjoavat MBA- ja EMBA-ohjelmia.

Vuotuinen, ympäri Eurooppaa järjestetty konferenssi keskittyi Turussa kirjastojen tulevaisuuteen ja uudenlaiseen rooliin. Turun kauppakorkeakoulun Tulevaisuudentutkimuksen keskuksen asiantuntijoiden vetämissä työpajoissa keskusteltiin uudenlaista trendeistä, jotka vaikuttavat kaupalliseen ympäristöön, mutta myös tapaan opiskella ja tehdä töitä.

Yhtenä konferenssin pääpuhujana on Turun Kauppakorkeakoulun Unesco-professori Markku Wilenius, joka on tutkinut mm. organisaatioiden strategista ennakointia ja kulttuurin roolia yhteiskunnassa ja taloudessa.

Kirjastonjohtaja Ulla Nygrén pitää konferenssien teemoja erittäin ajankohtaisina:

– On tärkeää pohtia, mikä on kirjastojen tehtävä ja rooli digitaalistuneissa tutkimus- ja opetusympäristöissä.

Avoimeen tieteeseen kiinnitetään huomiota

Konferenssin toisena päivänä puheenvuoroihin nousi avoin tiede ja kirjastojen rooli datanhallinnassa. Eurooppalaisten tieteellisten kirjastojen seuran LIBERin puheenjohtajan Kirstiina Hormia-Poutanen nosti esiin kirjastojen roolia avoimen tieteen mahdollistajana niin Suomessa kuin muualla Euroopassakin.

Turun yliopiston kirjaston päälliköt Heli Kokkinen ja Jukka Rantasaari esittelivät datainformaatiolukutaidon ja tutkimusdatan hallinnan kehittämishanketta, joka on osa Turun yliopiston datapolitiikan toimenpideohjelmaa. Kirjastolla on merkittävä rooli datanhallinnan nykytilanteen kartoituksessa sekä datanhallinnan koulutusten koordinoimisessa ja suunnittelussa yhdessä muiden OpenUTU-projektissa toimivien yksiköiden kanssa.

Tavoitteena on, että yliopistoon saataisiin datanhallinnan koulutuspolku, joka alkaisi perusopintovaiheessa ja jatkuisi tohtorikoulutuksen kautta aina post doc -vaiheeseen asti.

– Haluamme varmistaa, että olennaiset datanhallinnan taidot saadaan koulutettua oikea-aikaisesti, opiskelua ja tutkimusta tukien, Kokkinen ja Rantasaari kiteyttivät.

Turun yliopiston näkökulman avoimeen tieteeseen toi tutkimuspalveluiden johtaja Mari Riipinen, joka kertoi suomalaisista avoimen tieteen toimista ja käytännöistä. Riipinen esitteli Turun yliopiston OpenUTU -projektia, jonka tarkoitus on ohjata avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteiden mukaisen toiminnan kehittämistä Turun yliopistossa.

Hankenin apulaisprofessori Mikael Laakso otti teemaan tarkemman, kauppatieteen alan lehtiin keskittyvän näkökulman. Laakson esityksessä esiteltiin open access-julkaisemisen nykyistä tilaa ja tulevaisuuden vaihtoehtoisia toimintatapoja.

eblsg-2.jpg
Kirjastonjohtajat Ulla Nygrén (Turun yliopisto) ja André Lohisse (Université Paris Dauphine) toivottivat osallistujat tervetulleiksi.

>> Konferenssin sivut
>> EBSLG:n sivut