Kitkarenkaat eivät sovi kokemattomille

11.12.2012

Nastarenkaat irrottavat tien pinnasta pienhiukkasia, jotka heikentävät ilmanlaatua. Ilmanlaadun parantamiseksi kuljettajien halutaan suosivan kitkarenkaita, mutta pitävätkö ne autoilijan kuin autoilijan turvallisesti tiellä?

​Jäisellä tienpinnalla nastarenkaiden pito on todistetusti kitkarenkaita parempi. Tästä huolimatta ei nasta- ja kitkarenkailla ajavien kuljettajien onnettomuusluvuissa ole havaittu merkitseviä eroja, kertoo liikennepsykologian erikoistutkija Sirkku Laapotti.

Turun yliopiston liikennepsykologian laitos osallistui vastikään toteutettuun NASTA-tutkimusprojektiin, jossa selvitettiin edellytyksiä rajoittaa nastarenkailla ajoa Helsingin kantakaupungissa.

Helsingin ja lähialueiden katsastustoimipaikoilla kuljettajilta kerättiin kyselyaineisto, jossa selvitettiin kuljettajille sattuneiden onnettomuuksien yleisyyttä suhteessa kuljettajien ajoaktiivisuuteen. Onnettomuuksien kokonaismäärissä ei ollut eroja, mutta onnettomuustyypit vaihtelivat. Esimerkiksi taajamissa sattuneita peräänajoja ja niiden vaaratilanteita oli kitkarengasautoilijoilla suhteellisesti vähemmän kuin nastarenkailla ajavilla.

- Kitkarenkailla pärjää siinä missä nastarenkailla, jos vain haluaa. Turvallisuuden avain on ajotavassa.Kitkarengaskuljettajat  näyttivät olevan ennakoivampia kuljettajia kuin nastarengaskuljettajat. Nastarenkailla ajaessa on ehkä tyypillistä, että renkaan pitoon luotetaan liikaa, jolloin nopeudet kasvavat ja turvaetäisyydet pienenevät.

Kitkarenkaat ovat kokeneen kuljettajan valinta

Laapotti tarkentaa, että eri renkailla ajavilla ei havaittu eroa liikennevahinkoluvuissa, koska kitkarenkailla ajavat ovat tietoisesti harkinneet renkaiden sopivuutta juuri heidän ajotapaansa.

Selvityksen perusteella valtaosa kitkarenkaisiin päätyneistä oli vanhempia mieskuljettajia.

- Miehet ajavat enemmän kuin naiset, joten kaikista ryhmistä heille on ehtinyt karttua eniten ajokokemusta ja -varmuutta. Iän myötä ajotapa myös rauhoittuu, ja näillä seikoilla vastaajat myös perustelivat kitkarengasvalintaansa, Laapotti kuvaa.

Kitkarenkaat valinneiden autot olivat lisäksi selvästi uudempia, ja heillä oli autoissaan enemmän erityisesti liukkaalla ajoa avustavaa tekniikkaa.

- Hätäisille, kokemattomille tai epävarmoille kuljettajille eivät kitkarenkaat ole suositeltavin vaihtoehto, varsinkaan jos he ajavat vanhoilla autoilla, joissa ei ole esimerkiksi ABS-jarruja tai liukkaudenhallintajärjestelmiä.

Laapotti pelkää liikenneturvallisuuden vaarantuvan, mikäli nastarenkailla ajoa rajoitettaisiin niin, että kitkarenkailla alkaisivat yhä useammin ajaa myös kokemattomammat ja vauhdikkaammat kuljettajat.

Nastarenkaiden osuutta rajoitettaessa tulisi nopeusrajoituksia alentaa. Entistä selkeämmin olisi myös huomioitava esimerkiksi kohdennetun koulutuksen ja valistuksen tärkeys, jotta autoilijoiden ajotapoja pystytään muokkaamaan entistä ennakoivammaksi.

Nastarenkaista ei syytä luopua kokonaan

Aivan kaikille kuljettajille eivät kitkarenkaat sovi, eikä nastarenkaista kokonaan luopuminen olisi järkevää muutenkaan.

Nastarenkaat karhentavat tien pintaa ja estävät teiden liippaantumista jäisillä keleillä. Mikäli kaikki ajaisivat kitkarenkailla, jouduttaisiin liukkauden torjuntaa tehostamaan karhentamalla tiet erikseen.

- Aikaisempien tutkimusten mukaan talvikelien liikennevirrassa vähintään 20 prosentilla autoilijoista tulisi olla nastalliset renkaat, jotta liippaantumisefekti ei voimistuisi, Laapotti tarkentaa.

Kitkarengasostoksille ei siis kannata kaikkien kiiruhtaa, varsinkaan untuvikkoautoilijoiden. Joskus kokeneemmankin kuskin kannattaa pitää kiinni nastoistaan.

- Talven liukkailla kannattaa harkita, onko kaikilla keleillä tielle pakko lähteä ollenkaan. Jos työ ei tarjoa etätyömahdollisuutta tai asuu syrjäseudulla, niin nastarenkaat ovat varmempi valinta!

Teksti: Liisa Reunanen
Kuvat: Lisa Williams ja Jussi Matikainen