Kolmelle Tieteestä liiketoimintaa -hakemukselle yhteensä 1,9 miljoonan rahoitus

03.12.2012

Tieteestä liiketoimintaa -hankkeen viidestä hakemuksesta peräti kolme sai Tekesiltä kesän haussa myönteisen rahoituspäätöksen.

​Rahoituksen saivat Maritta Välimäen hanke "Yksilölliset palvelut mielenterveystyöhön", Tuomas Valtosen "Whispers-af-detect (sydämen eteisvärinän tunnistaminen)" sekä Matti Poutasen  "Endometrioosin diagnostiikka" -hanke. Hankkeiden yhteenlaskettu budjetti on noin 1,9 miljoonaa euroa, josta Tekesin rahoitusosuus on 70 prosenttia. Näiden lisäksi alkuvuoden haussa rahoitus myönnettiin KiVA-koulu-hankkeelle.

Yksilöllisyyttä mielenterveyspalveluihin

Välimäen innovatiivinen hanke keskittyy siihen, miten sähköisillä menetelmillä pystytään luomaan ja tehostamaan mielenterveyden hoitoprosesseja. Hankkeella tuotetaan kaupallista liiketoimintaa kansallisesti ja erityisesti kansainvälisesti.

– Hanke vastaa yhteiskunnallisesti merkittäviin tarpeisiin: toimintaprosessien tehostamiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa, potilaiden itsehoitovalmiuksien parantamiseen sekä henkilökunnan osaamisen ja ammattitaidon tukemiseen, Välimäki kertoo.

Hankkeen sähköiset palvelut muodostavat tuoteperheen. Siihen kuuluvat mielenterveysasiakkaan omahoitoa tukevat sähköiset palvelut, ammattihenkilökunnan ammatillinen täydennyskoulutus sekä organisaatioiden konsultaatio.

Välimäen hankkeen kokonaisrahoitus on noin 450 000 euroa 12 kuukauden ajaksi.

Tieteestä liiketoimintaa (TILI) -hanke päättyi lokakuun loppuun. Hankkeen tarkoituksena oli rakentaa Turun yliopistoon mekanismi innovaatioiden haravointiin, analysointiin ja kehittämiseen. Mekanismi on nyt valmis, sitä käytetään jatkossa uusien innovaatioiden kaupallistamiseen.

HA

Luotu 03.12.2012 | Muokattu 03.12.2012