Konstantinos Daskalakis sai Tekniikan edistämissäätiön Vuoden nuori tutkija -palkinnon

27.06.2022

Tänä vuonna vuoden nuori tutkija -hakemusten taso oli niin korkea, että Tekniikan edistämissäätiö päätti jakaa ensimmäistä kertaa kaksi 10 000 euron palkintoa. Vuoden nuoret tutkijat ovat Konstantinos Daskalakis Turun yliopistosta ja Onel Alcaraz Lopez Oulun yliopistosta. Vuoden opettaja on Minna Leppänen Tampereen yliopistosta

Turun yliopiston materiaalitekniikan apulaisprofessori Konstantinos Daskalakis kehittää tehokkaita valkoisia ledejä hyödyntäen polaritoniikkaa. Hän on kansainvälisesti tunnustettu puolijohtavien fotonisten ja plasmonisten rakenteiden asiantuntija. Tutkimuksessaan hän keskittyy teknologioihin, joita hyödynnetään valaisimissa, kuten ledeissä.

Daskalakis yhdistää poikkeuksellisella tavalla huippututkimuksen ja uusien innovaatioiden patentoimisen ja valjastaminen liiketoimintaan. Daskalakis on uudistanut fotoniikan alaa kehittämällä ja patentoimalla toimivan orgaanisen lediprototyypin.

Prototyypin kvanttitehokkuus on korkeampi ja varastosäilyvyys 30-kertainen aikaisempiin ratkaisuihin verrattuna. Sen rakenne on myös yksinkertaisempi. Daskalakis aikoo tuoda patentoimansa  prototyypin valaisinmarkkinoille.

- Nykyiset valaistusteknologiat, joita käytetään esimerkiksi näytöissä, puhelimissa ja katuvaloissa, ovat tehokkaita, mutta kuluttavat paljon energiaa. Uusi teknologia mahdollistaa ekologisemman ja kustannustehokkaamman valaistuksen kehittämisen helpommilla menetelmillä, Daskalakis sanoo.

Kuvaaja/Tekijä

Mikael Nyberg