Korkeakoulujen yhteishaun todistusvalintojen tulokset julkaistu

28.05.2020

Tänä keväänä todistusvalinnasta tuli pääväylä korkeakouluun. Turun yliopistoon todistusvalinnalla hyväksyttiin noin 1250 opiskelijaa.

Turun yliopistossa todistusvalintaan siirtyminen sujui hyvin ja aikataulun mukaisesti. Todistusvalinnan aloituspaikkoja on noin 1250, mikä on noin 59 prosenttia kaikista aloituspaikoista.

Valintajonoissa voi tapahtua muutoksia niiden hakijoiden osalta, jotka eivät tulleet valituksi ensimmäiseen hakukohteeseensa. Valintakokeiden tulokset muuttavat vielä tilannetta.

Yhteensä koko Suomessa korkeakoulujen toisessa yhteishaussa todistuksen perusteella hyväksyttiin 21 400 opiskelijaa, joista 84 prosenttia oli ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakevia. Yliopistosta opiskelupaikan sai 10 500 ja ammattikorkeakoulusta 10 900 hakijaa. Todistusvalinnalla hyväksytyistä 42 prosenttia pääsi ensimmäiselle hakutoiveelleen.

Todistusvalinnalla hyväksyttävien osuus vaihtelee aloittain ja hakukohteittain. Kaikilla aloilla se ei ole käytössä. Koronatilanteen myötä osa aloista kasvatti todistusvalinnalla hyväksyttävien määrää.

Tyypillisimmin todistuksen perusteella hyväksytään 51–60 prosenttia kaikista hakukohteeseen hyväksytyistä, mutta osuudet vaihtelevat 25:n ja 100:n välillä.

Valintakokeet järjestetään kesäkuun loppuun mennessä. Korkeakoulut järjestävät tänä keväänä poikkeuksellisesti suurimman osan valintakokeista kaksivaiheisina: ensimmäisen vaiheen perusteella kutsutaan osa hakijoista toisen vaiheen valintakokeeseen.

> Yhteishaun muuttuneet valintaperusteet - kevät 2020

Luotu 28.05.2020 | Muokattu 28.05.2020