Koululaisten keksimät lelut pääsivät esille Tämä toimii! -tapahtumassa

17.03.2014

Kevään aikana alakoululaiset ovat päässeet ideoimaan liikkuvia leluja. Ryhmät esittelivät keksintöjään ICT-talolla 14.3. järjestetyssä Tämä toimii! -kilpailun aluetapahtumassa.

​Alakoululaisille suunnattu Tämä toimii! -kilpailu käynnistyi alkuvuonna, jolloin mukana oleville kouluille toimitettiin materiaalipaketit lelujen tekemiseen. Ryhmillä oli sen jälkeen viisi viikkoa aikaa toteuttaa ideansa.

Lelukeksintöjä esiteltiin Turun aluetapahtumassa ICT-talolla, jossa lapsia oli mukana yhteensä 86. Tapahtumassa oli myös koululaisille ja opettajille suunnattua oheisohjelmaa, muun muassa fysiikan ja kemian työpajoja sekä yliopiston IT-laitoksen Rakenna robotti -piste.

Kolme parasta ryhmää loppukilpailuun Helsinkiin

Tämänvuotisen Tämä toimii! -kilpailun tuomareina olivat professori Esko Valtaoja Turun yliopistosta sekä Pia Lotila ja Maria Lehtinen Fläktwoods Oy:stä. Koululaiset esittelivät tuomaristolle esimerkiksi erilaisia laivoja ja monenlaisia kuulapelejä.

Voittajaksi selvisi Laitilan Kappelimäen koulun ryhmä, jonka Crazy Town -nimistä lelua tuomarit kiittelivät hyvännäköiseksi ja toimivaksi.

Toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet ryhmät olivat kumpikin Ruskolta, toinen Kirkonkylän ja toinen Merttelän koulusta. Näitä ryhmiä tuomaristo ei asettanut paremmuusjärjestykseen.

Kaikki kolme kärkiryhmää pääsevät esittelemään keksintöjään valtakunnalliseen loppuhuipentumaan, joka järjestetään 6.5.2014 Helsingissä yhteistyössä Tekniikan Akatemia -säätiön kanssa.

Ryhmätyö korostui arvioinnissa

Tuomaristo arvioi kilpailussa muutakin kuin pelkästään lopputuotosta eli lelua.

– Kukin ryhmä suunnitteli lelun lisäksi myös sen, miten he markkinoisivat lelua, sekä pitivät päiväkirjaa suunnittelu- ja toteutusprosessista. Tärkeää oli myös se, miten ryhmä toimi kokonaisuutena, kertoo aluetapahtuman koordinaattori Jaani Tuura Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitokselta.

Tämä toimii! -kilpailun järjestää Tampereen LUMATE-keskus yhdessä LUMA-Suomen kanssa. Valtakunnallisesti teknologiakilpailuun osallistui yli 6000 4.-6. -luokkalaista. Aluetapahtumia järjestetään Turun lisäksi Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Oulussa.

Teksti: Maria Ojanen

Kuva: Antti Tarponen