Koulutukseen esitettiin satsauksia tiedevaalipaneelissa — DI-koulutuksen laajentaminen Turun yliopistossa sai kannatusta

04.04.2019

Kaikki Turun Tiedevaalipaneeliin osallistuneet vaativat korkeakoulutukseen suunnattavan rahoituksen lisäämistä tulevalla vaalikaudella. Rahaa korkeakouluille saataisiin karsimalla ympäristölle haitallisia yritystukia. Puolueiden edustajat tukivat yhtä yksimielisesti diplomi-insinöörikoulutuksen laajentamista Turun yliopistossa.

Paneeliin osallistuivat Ulla Achrén (kuvassa vas.), Janne Ahonen, Lauri Heikkilä, Lasse Nikkanen, Annina Ruottu sekä Miika Tiainen. Keskustelun juontajana toimi Kari Vainio.

Koulutuksen rooli ja sen tulevaisuuden kysymykset keräsivät yhdeksän eri puolueen ja liikkeen eduskuntavaaliehdokkaat keskustelemaan 2.4. Educariumilla järjestettyyn Turun Tiedevaalipaneeliin. Keskustelun juontajana toiminut Turun Sanomien vastaava päätoimittaja Kari Vainio tenttasi ehdokkaiden kantoja muun muassa keinoista korkeakoulujen rahoituksen nostamiseksi tulevaisuuden tavoitteiden tasolle.

Konsta Weber (vihr), Johannes Yrttiaho (vas) ja Lauri Heikkilä (ps) esittivät aiempien koulutusleikkausten perumista ja varojen palauttamista yliopistoille. Moni panelisti mainitsi myös yritystukien karsimisen keinona korkeakoulujen rahoituksen lisäämiseksi. Esimerkiksi Anne-Mari Virolaisen (kok) mukaan kokoomus on valmis ympäristölle haitallisten yritystukien karsimiseen ja niihin käytettyjen varojen suuntaamiseen tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Yksi keskustelua herättänyt aihe oli yliopistojen tuloksen mittaaminen ja korkeakoulujen rahoituksen myöntämisperusteet. Ulla Achrén (rkp) totesi tutkimuksen ja julkaisujen olevan nykyisin merkittävässä roolissa rahoituksen myöntämisessä, mutta toivoi painoarvon antamista myös innovaatioille ja yritystoiminnalle.

Osa panelisteista oli huolissaan koulutuksen suorituskeskeisyydestä ja esimerkiksi Annina Ruottu (kesk) esitti siirtymistä koulutuksessa enemmän osaamiskeskeisyyteen nykyisen tutkintokeskeisyyden sijaan teknologian kehityksen muuttaessa tulevaisuuden ammatteja.

Diplomi-insinöörikoulutuksen laajentamiselle kannatusta

Keskustelussa käsiteltiin myös Turun korkeakoulujen tilannetta ja yksi esille noussut aihe oli diplomi-insinöörikoulutuksen laajentaminen Turun yliopistossa. Kaikki panelistit olivat valmiita tukemaan laajennusta ja esimerkiksi Lasse Nikkasen (Liike Nyt) mukaan DI-koulutuksen laajentaminen vastaisi Turun seudun yritysten tarpeeseen korkeakoulutetuista työntekijöistä ohjelmisto- ja merenkulkualoilla.

Tiedevaalipaneeli 2

Myös Anne-Mari Virolainen (kuvassa vas.), Konsta Weber ja Johannes Yrttiaho osallistuivat paneelikeskusteluun.

Myös Janne Ahonen (Tähtiliike) ja Miika Tiainen (sdp) pitivät hanketta kannatettavana, vaikka Tiainen muistutti yliopistokoulutuksella olevan myös muita tehtäviä kuin vastaaminen pelkästään alueellisiin tarpeisiin.

Lisäksi paneelissa keskusteltiin muun muassa turkulaisten yliopistojen tulevaisuuden näkymistä sekä edustajien kannoista opintorahan suuruuteen ja henkilökunnan palkkoihin.

Tiedevaalipaneelin järjestivät Sivistystyönantajat sekä Turun yliopiston ja Åbo Akademin Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton osastot sekä opiskelijajärjestöt TYY ja Åbo Akademis Studentkår. Tapahtumaa olivat tuottamassa myös Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI, Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta, Tieteellisten seurain valtuuskunta ja Tieteentekijöiden liitto.

Teksti ja kuvat: Mikko Järvi

Luotu 04.04.2019 | Muokattu 04.04.2019