Koulutuksen valvonta myötävaikuttaa koulutusuudistuksiin

18.06.2015

Apulaisprofessori Xavier Pons Itä-Pariisin yliopistosta vertaili vierailuluennollaan koulutuksen valvonnan historiallista kehitystä Englannissa ja Ranskassa. Hän luennoi aiheesta Kasvatuksen historian ja filosofian päivillä, jotka järjestettiin Turun yliopistolla 11.-12.6.

​Xavier Pons luennoi koulutuspoliittisista eroista Englannissa ja Ranskassa

Erot koulutuksen valvonnassa Ranskassa ja Englannissa

​Useissa Euroopan maissa siirrytään globalisoitumisen myötä perinteiseen keskitettyyn koulutusjärjestelmien valvontaan johtuen kasvavista poliittisista odotuksista koulutuksen suhteen. Xavier Pons toteaa kouluja ja koulutusta valvovien instituutioiden roolin ymmärryksen edellyttävän syvempää historiallista, rakenteellista ja ideologista koulutuspolitiikan tarkastelua. Hän on tutkimuksissaan verrannut Englannin ja Ranskan koulutusjärjestelmien auditoinnin historiallista kehitystä.

​- Ranskan ja Englannin koulutusjärjestelmiä valvovien instituutioiden kehityksessä on nähtävissä kaksi vastakkaista historiallista kehityssuuntaa, Pons kertoo. Eroja on nähtävissä erityisesti instituutioiden autonomian ja koulutusjärjestelmiin puuttumisen osalta.

Englannissa koulutusjärjestelmien auditointi sai 1800-luvun alkupuolella julkisten varojen käytön valvonnasta. Valvonta ei ollut tuolloin keskitettyä. Ranskassa alusta asti keskitetyn valtiollisen valvonnan pääpaino on ollut puolestaan opetuksen ja opettajien toiminnan arvioinnissa.

- 1960-luvulta alkaen on nähtävissä vastakkaiseen suuntaan johtava kehitys kummassakin maassa, Pons toteaa. Englannissa on vähitellen siirrytty kohti keskitettyä valvontamallia ja tällä hetkellä koulutusjärjestelmää valvotaan valtiollisella tasolla. Ranskassa käydään puolestaan vilkasta poliittista keskustelua tarkastajien roolista ja  tarkastusmenetelmistä. Siellä keskitetystä mallista on siirrytty kohti riippumattomampaa koulutuksen laadunvarmistusjärjestelmää.

​Yhtäläisyydet historiallisessa kehityksessä​

​Vaikka koulutusta valvovien instituutioiden organisointi poikkeaa toisistaan Englannissa ja Ranskassa, voidaan niiden historiallisessa kehityksessä nähdä kuitenkin yhteisiä piirteitä toiminnan ja tavoitteiden osalta.

- Koulutusta auditoineet instituutiot ovat käyttäneet historiallisesti valtaansa ja myötävaikuttaneet rakenteellisiin koulutusuudistuksiin molemmissa maissa, sanoo Pons. Lisäksi valvovat viranomaiset ovat käyneet vilkasta keskustelua kasvatuksellisista asioista niin opettajien kuin poliittisten päättäjien kanssa. Instituutioiden voidaan todeta myös arvioineen kriittisesti oman työnsä laatua ja siinä käytettäviä menetelmiä. Pons toteaa, että yhteistä  valvontajärjestelmille on ollut myös niiden tuottama tärkeä tieto koulutusjärjestelmistä ja niitä koskevan keskustelun ylläpitäminen.

Suomessa koulutusta on vuodesta 2014 alkaen valvonut Kansallisen koulutuksen arviointikeskusarviointi (KARVI).

Teksti: Sari Holmberg

Kuva: Sari Holmberg