Kulttuuriaineistot-opas

13.09.2018

Kirjaston uudessa kulttuuriaineistot-oppaassa esitellään kulttuuriaineistot eli vapaakappaleaineistot.

​Mitä ovat kulttuuriaineistot?

Turun yliopiston kirjasto on yksi maamme kulttuuriaineistoja säilyttävistä kirjastoista. Kirjastoon on saatu vapaakappalelain - eli nykyisen kulttuuriaineistolain - ansiosta lähes kaikki suomalaiset painotuotteet vuodesta 1919 lähtien.

Kulttuuriaineistot ovat kaikkien käytettävissä. Niihin kuuluvat kirjat, aikakauslehdet, sanomalehdet (vuoden 2007 loppuun), pienpainatteet, julisteet, kartat ja nuotit.

Lisäksi kulttuuriaineistojen työasemilla ovat käytettävissä elektroniset aineistot: radio- ja televisioarkisto, verkkoarkisto sekä digitoidut sanomalehdet ja aikakauslehdet.

Mihin opasta tarvitaan?

Uudessa oppaassa on kerrottu tarkemmin eri kulttuuriaineistoista, mistä niitä saa ja miten niitä voi käyttää ja hyödyntää. Lain asettaman säilytysvelvollisuuden takia aineiston käytössä on rajoituksia, joista kerrotaan oppaassa tarkemmin, mutta kaikkea aineistoa saa kuitenkin tutkittavaksi ja valokuvattavaksi kirjaston asiakastilaan.

Aineisto on sijoitettu useampaan eri kirjastoon, joten oppaasta näet myös, mistä esimerkiksi karttoja tai sanomalehtiä kannattaa kysellä. Kaikki aineistoa koskevat kysymykset voi myös laittaa osoitteeseen kirjasto@utu.fi

Luotu 13.09.2018 | Muokattu 19.09.2018