Lääkarin työ muutoksessa: tekoäly ja sosiaaliset taidot puhuttivat panelisteja juhlaviikolla

15.10.2018

Lääketieteellisen tiedekunnan juhlaviikoilla kuultiin useita paneelikeskusteluja. Torstaina 12.10. aiheena oli, millainen on lääkäri 2030-luvulla. Paneelissa aiheesta keskustelemassa olivat lääkintöneuvos Heikki Pälve, neurofysiologian dosentti Simo Vanni, dosentti ja neurokirurgian osaston ylilääkäri Miikka Korja, emeritaprofessori Marjukka Mäkelä ja Turun Lääketieteenkandidaattiseuran puheenjohtaja Tero Ohrankämmen.

Paneelissa puheenaiheiksi nousivat teknologian kehitys tulevaisuudessa ja se, miten lääkärin ammatti tulee mahdollisesti muuttumaan.

Panelistit toivoivat, että kohtaaminen potilaan kanssa säilyisi teknologian kehityksestä huolimatta. Tähän liittyen myös vuorovaikutustaitojen ylläpitäminen ja kehittäminen nostettiin useamman kerran esiin.

Keskustelua herätti myös lääkärin ammatin muuttuminen asiakaspalveluhenkisemmäksi. Panelistien mukaan on pidettävä huoli, että vaikeistakin asioista – kuten esimerkiksi potilaan ylipaino – on kyettävä puhumaan rehellisesti ilman pelkoa potilaan menettämisestä.

2030-luvun teknologiset apuvälineet koettiin ristiriitaisesti. Negatiivisina asioina mainittiin muun muassa mahdollinen työtehon heikkeneminen ja lääkärin ammattitaidon merkityksen väheneminen.

Positiivisina puolina nähtiin esimerkiksi lääkärin työtä helpottava tekoäly, joka osaisi kertoa lääkärille tärkeitä tietoja potilaan käyttämästä lääkityksestä.

Panelistit lähettivät myös terveisensä Suomen lääketieteellisille tiedekunnille. Terveisissä toivottiin opiskelijoiden kontaktoimista, opintojen kehittämistä ja lähiopetuksen säilyttämistä digitalisuudesta huolimatta.

Teksti ja kuva: Krista Kalaja

Luotu 15.10.2018 | Muokattu 15.10.2018