Lähdeluettelo solmussa? - viitteet haltuun kirjaston koulutuksessa

29.08.2016

Oletko tuskastunut kirjoittamaan lähdeluetteloa käsin? Haluatko siirtyä vanhasta RefWorksistä uuteen? Oletko kuullut Mendeleystä, mutta mietit millainen se on? Tule tutustumaan, miten viitteidenhallintaohjelmat voivat helpottaa kirjoitusprosessiasi!

Kirjasto järjestää kuukausittain koulutuksia Mendeley- ja RefWorks-viitteidenhallintaohjelmista. Koulutuksen aikana luodaan tilit ja testataan perusominaisuudet yhdessä, jotta käyttöönotto olisi mahdollisimman sujuva. Maaliskuussa tarjolla on myös webinaarit molemmista ohjelmista.

Mikäli olet käyttänyt aiempaa versiota RefWorksistä, niin kannattaa tulla tutustumaan myös uuteen RefWorks3-versioon, joka on käytössä vanhan version ohella.
Mendeley eroaa RefWorksistä siten, että se on viitteidenhallintaohjelman lisäksi myös ohjelma, jonka avulla voit verkostoitua tiedeyhteisön kanssa.

Viitteidenhallintaohjelman valinta on osittain makuasia. Kannattaa kokeilla vaikka molempia ohjelmia, jotta löytää mieleisensä. Valintaan vaikuttaa myös usein se, mitä ohjelmaa kollegat ja yhteistyökumppanit käyttävät.

Viitteidenhallinnan ResearchGuiden etusivulta löytyvässä vertailutaulukossa on esitetty muun muassa vanhan RefWorksin, RefWorks3:n, Mendeleyn keskeiset erot.

Vertailutaulukko
Koulutusten ajankohdat ja ilmoittautumislinkit