Laivanrakennuksen avuksi kehitetään lisättyä todellisuutta

11.12.2012

Tulevaisuuden laivanrakentajan näkökenttään heijastetaan elementtejä rakennepiirustuksista: väliseiniä, putkia, palkkeja ja läpivientejä.

​Turun yliopiston BID-keskuksessa (Business and Innovation Development) on käynnistynyt kiinnostava MARIN-hanke, jossa kehitetään lisättyä todellisuutta laivanrakentajien avuksi. Tavoitteena on saada normaalista matkapuhelimesta tulevat rakennettavan laivan piirustukset heijastettua rakentajien silmälaseihin. Laseista näkee läpi, mutta ne piirtävät nähtyyn ympäristöön lisää elementtejä. Lasit päässä voi siis tehdä töitä.

Markkinoilla on jo nyt tuotteita, joissa lisättyä todellisuutta heijastetaan silmälaseihin tai vaikkapa auton tuulilaseihin. BIDin hankkeesta poikkeuksellisen tekee se, että vaikka puhelimella ei olisi laivan metallirungon sisässä verkkoa, järjestelmä tietää missä osassa laivaa rakentaja on ja minne päin hän katsoo. Silmälasien avulla esimerkiksi laivan seiniin piirtyy millintarkasti pisteet niihin kohtiin, joihin pitää porata läpivienti.

Hanketta vetää Turun yliopiston erikoistutkija, TkT Teijo Lehtonen.

‒ Kaikki jotka ovat poranneet reiän keskelle seinää tietävät, että paikan mittaa mielellään kahteen tai kolmeen kertaan. Mittaus vie 5‒10 minuuttia, ei iso juttu. Mutta jos laivassa tehdään tuhansia reikiä ja jokaisessa saadaan viiden minuutin säästö, kyseessä on jo iso taloudellinen merkitys. Keskitymme tuotekehityksessä tämän tyyppisiin asioihin, jotka tehostavat ja helpottavat laivanrakentajien työtä, Lehtonen kertoo.

Hankkeessa on mukana kaksi rakennemuutoksen ryydyttämää alaa Varsinais-Suomessa: ICT-sektori ja telakkateollisuus. Lehtonen haluaa nähdä raskaan rakennemuutoksen myös mahdollisuutena.

‒ Näemme BIDissä todella ison potentiaalin meri- ja ICT-sektorin liittämisessä yhteen. Yhdistämällä nämä kaksi rakennemuutoksen päähänpotkimaa alaa meillä on paikka luoda jotain ihan uutta. Jos emme pysty kilpailemaan ulkomaisten yritysten kanssa työn hinnalla, meidän täytyy tehdä työ laadukkaammin ja tehokkaammin, Lehtonen pohtii.

ICT-sektorilta hankkeessa on mukana Nokian yhteiskuntavastuuohjelma Bridge, jonka avulla pyritään tasoittamaan Nokiasta lähtevien työntekijöiden tietä uusiin tehtäviin. Hankkeen pariin BIDiin on palkattu viisi Nokian Salon yksikön entistä työntekijää.

Marin-hankkeessa on BIDin lisäksi mukana Nokia, STX, Cadmatic, Premode, Kovilta, BA Group, Lloyd’s Register, Nextfour Group, Wallius Hitsauskoneet, Microsoft, Yrityssalo ja Koneteknologiakeskus Turku. Hanketta rahoittaa Tekes.

Teksti: Hannu Aaltonen
Kuva: Maarit Kotiranta