Lounais-Suomen LUMA-keskus vahvasti mukana esi- ja perusopetuksen kehityshankkeessa

08.04.2014

Lasten ja nuorten matemaattis-luonnontieteellisen osaamisen vahvistamiseksi käynnistetään valtakunnallinen esi- ja perusopetuksen kehittämisohjelma. Opetus- ja kulttuuriministeriö on valinnut tarjouskilpailun perusteella ohjelman toteuttajaksi LUMA-keskus Suomen yhteistyötahoineen.

​Lounais-Suomen LUMA-keskus on ollut järjestämässä myös alakoululaisten Tämä toimii!-kilpailun aluetapahtumaa Turussa.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman kuusivuotisen ohjelman kohderyhmänä ovat 6–16-vuotiaat oppilaat sekä lasten ja nuorten opettajat.

Lounais-Suomen LUMA-keskus on mukana kehittämisohjelmassa. Kehittämisohjelmaan osallistuu kaiken kaikkiaan kymmeniä Lounais-Suomen LUMA-keskuksen toimijoita. Paikallisen työryhmän johtajana toimii keskuksen johtaja, professori Tapio Salakoski.

– Kehittämisohjelman tavoitteena on lasten ja nuorten innostaminen luonnontieteisiin ja teknologiaan sekä opettajakoulutuksen kehittäminen ja täydennyskoulutus, Salakoski sanoo

Lounais-Suomen LUMA-keskus on toiminut virallisesti vuoden verran Turun yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan alaisuudessa. Keskus toteuttaa LUMA-keskus Suomen strategiaa paikallisena toimijana Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella.

– Lounais-Suomen LUMA-keskuksen yksi toimintamalli on LUMA-kummitoiminta, jossa kummi toimii oman lähialueen koulun kummina tukien opettajien työtä. Lisäksi kummi toimii yhteyshenkilönä LUMA-keskuksen ja koulun välillä, Salakoski kertoo.

Lukiolaisille LUMA-keskus tarjoaa erilaisia työkursseja matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan kautta sekä mahdollisuuden tutustua tutkimukseen.

Lounais-Suomen LUMA-keskus järjestää myös opettajien täydennyskoulutusta ja osallistuu lisäksi Lasten yliopiston luonnontieteisiin ja teknologiaan painottuvien leirien järjestelyihin.

Matemaattis-luonnontieteellisen osaamisen vahvistaminen on osa opetusministeri Krista Kiurun käynnistämää Tulevaisuuden peruskoulu -kehittämishanketta. Tavoitteena on kehittää tieteelliseen tutkimukseen perustuva, kansainvälisesti korkeatasoinen toimenpideohjelma perusasteen koulutukseen sopivaksi.

Teksti: Maria Ojanen​

Kuva: Antti Tarponen