Lukiolaisten päivä keräsi lähes tuhat osallistujaa

15.04.2014

Turun ja lähialueen lukioiden ykkös- ja kakkosluokkalaiset valtasivat lukiolaisten päivänä Luonnontieteiden talo I:n aulan ja luentosalit. Päivään oli ennakkoon ilmoittautunut noin tuhat lukiolaista.

Euralainen Sandra Lehtonen ja kiukaislainen Veera Luhta opiskelevat toista vuotta Euran lukiossa. Heitä kiinnosti humanistisen tiedekunnan esittelyluento.

– Englannin ja saksan kielet kiinnostavat. Haluaisin ehkä kääntäjäksi, Luhta kertoi.

Lehtosen toiveissa siintävät niin ikään humanististen tai taideaineiden opiskelu yliopistossa.

– Tällaiset tutustumispäivät ovat mielenkiintoisia. Yliopistoon hakeminen ei vielä jännitä, koska se on edessä vasta ensi vuonna, tytöt miettivät.

Elise Veranen yliopiston opiskelija- ja hakijapalveluista jakoi yliopiston hakuoppaita Luonnontieteiden talon aulan infopisteellä.

– Oppaita on mennyt laatikkokaupalla. Luentosalitkin ovat olleet tiedekuntien esittelyluennoilla aivan täynnä.

Veranen myös vastaili infopisteellä opiskelijoiden kysymyksiin yliopisto-opiskelusta ja yliopistoon hakemisesta yleensä.

Ella Sintonen (vas.) Puolalanmäen lukiosta ja Marja-Liisa Kitacheva Luostarivuoren lukiosta olivat olleet kuuntelemassa oikeustieteellisen tiedekunnan ja kauppakorkeakoulun esittelyjä.

– Kuulimme muun muassa hyvän tiivistyksen kauppakorkeakoulun pää- ja sivuaineista ja siitä, miten oppiaineisiin haetaan. Paikalla oli myös kaksi opiskelijaa, jotka kertoivat omista opinnoistaan. Se oli mielenkiintoista ja hyödyllistä.

15.4. järjestetyn lukiolaisten päivän ohjelmaan kuului eri tiedekuntien yleisesittelyjen lisäksi oppiaine- ja laitosvierailuja. Lukioiden opinto-ohjaajille oli järjestetty päivän aikana omaa ohjelmaa.

Maria Ojanen

Luotu 15.04.2014 | Muokattu 15.04.2014