​Lumoudu kesäluonnosta

28.06.2013

Tiesitkö, että puutarhoissa ja kadunvarsilla kukkiva keltamo on myrkyllisyydestään huolimatta tunnettu Suomessa lääkekasvina jo ennen viikinkiaikaa?

Runsaskasvuinen keltamo on yleinen kasvi puutarhoissa, kadunvarsilla ja joutomailla. Nimensä se on saanut kookkaista, keltaisista kukistaan tai runsaasta maitiaisnesteestään.

– Keltamo on tuhansia vuosia vanha rohdoskasvi, joka on ihmisen mukana levinnyt laajalle. Kasvin vaikutusta ei kuitenkaan kannata kokeilla, sillä kasvi on myrkyllinen ja maitiaisneste on voimakkaasti ärsyttävää, Turun yliopiston kasvimuseon esimies Seppo Huhtinen kertoo.

Turun yliopiston kasvimuseossa on yli miljoona näytettä. Maailman tuhansien kasvimuseoiden joukossa Yliopistonmäellä sijaitseva museo on näytteiden määrällä mitattuna noin 75:ksi suurin.

Maailman kasvimuseoverkosto on kehitetty palvelemaan tutkijoita, olivatpa he missä maailmankolkassa tahansa.

– On vitsailtu, että postilaitoksilla on hallussaan merkittävimmät kasvikokoelmat, niin paljon näytteitä on jatkuvasi matkalla ympäri maailmaa museoiden ja tutkijoiden välillä, Huhtinen sanoo.

Huhtinen on yhdessä Åbo Akademin museomestari Veli-Pekka Rautiaisen kanssa kirjoittanut tuttujen ja hieman tuntemattomienkin kasvien ja sienten taustalle kätkeytyvistä tarinoista yliopiston Aurora-lehden kesänumeroon. Juttu on luettavissa sivuilta 18–23. Mielenkiintoisia lukuhetkiä ja hyvää kesää!

TK
Kuva: Jukka Vauras