Luova kirjoittaminen nyt

27.05.2015

​Luovan kirjoittamisen uudistettu Johdatus kirjoittamiseen -kurssi innosti 170 opiskelijaa ympäri yliopistoa ilmoittautumaan kurssille syksyllä 2014, kun kurssi järjestettiin ensimmäisen kerran. Mukaan mahtui sata ensinnä ilmoittautunutta. Tarvetta ja kiinnostusta erilaisia kirjoittamisen kursseja kohtaan löytyy ympäri yliopistoa. Johdatus kirjoittamiseen -kurssi järjestetään jälleen syksyllä 2015. Kurssi toimii paitsi johdatuksena kirjoittamiseen myös rekrytointikanavana luovan kirjoittamisen suosittuihin opintoihin.

Luovan kirjoittamisen opiskelijat ovat tehneet aloitteen luovan kirjoittamisen oppiaineen vahvistamiseksi ja toivovat oppiaineen kehityksen kulkevan kohti syventäviä opintoja ja entistä laajempaa luovan tietokirjoittamisen kurssitarjontaa. Asiaa pohditaan uudestaan syksyllä 2015.

Luovan kirjoittamisen oppiaineen ja Savukeitaan kirjoituskilpailu on ratkennut. Voittaja, jonka teosta Kustantaja Ville Hytönen kiittää erinomaiseksi, julkistetaan syksyllä 2015 Turun kansainvälisillä Kirjamessuilla. Teos julkaistaan Savukeitaan kustantamana keväällä 2016.

Luovan kirjoittamisen opiskelijat ovat olleet aktiivisia ja uusia teoksia on jälleen julkaistu. Luovan kirjoittamisen entisistä tai nykyisistä opiskelijoista ovat viime aikoina esikoisteoksensa julkaisseet muun muassa Henni Kitti, Elävännäköiset (WSOY 2014); Jussi Seppänen, Kymmenottelu (WSOY 2015) ja Susinukke Kosola, .tik., (Kolerakustannus 2015). Kustannussopimukset ovat solmineet oppiaineen ja Savukeitaan kirjoituskilpailun voittaja sekä Anne-Maija Aalto Otavan nuortenkirjaosaston kanssa. Useampia teoksia julkaisseista maailmanvalloitustaan jatkaa yli 40 kielelle käännettyjen nuortenromaaniensa kanssa kirjailija Salla Simukka.

Luovan kirjoittamisen HKT-laitoksen tuella järjestämä Kirjoittajan Avaruus -kurssi, joka keskittyi luovaan tietokirjoittamiseen, keräsi runsaasti osallistujia ja kiitosta. Luovan kirjoittamisen oppiaine näkeekin tärkeänä luovan tietokirjoittamisen opetuksen vahvistamisen tulevaisuudessa.

Luotu 27.05.2015 | Muokattu 27.05.2015