Maan kätkemät kertovat luku- ja kirjoitustaidosta

17.12.2013

Turun maaperä paljastaa tietoja suomalaisten luku- ja kirjoitustavoista. Keskiaikaisia kirjansolkia löytyy vain kirkollisilta alueilta. Se todistaa, että kirja oli liian kallis porvarillekin ostettavaksi.

​Aboa Vetus & Ars Nova -museon näyttely esittelee lukemisen ja kirjoittamisen historiaa arkeologisten löytöjen avulla. Riikka Soinisen piirrokset paljastavat, ketkä kirjoitustaitoa tarvitsivat.

Suurin maan paljastama yllätys arkeologi Janne Harjulalle on riimukirjoituksella koristellun pienen puisen kimpivadin pohja.

Aboa Vetus & Ars Nova -museon tontilta löytyi pienen puisen vadin pohja. Sen alapuolelle on kirjoitettu riimukirjaimin alkuosa latinankielisestä Ave Maria -rukouksesta.

– Kyseessä on erittäin intiimi esine, jossa korostuu kodin piirin yksityisempi elämä. Teksteillä on haettu suojelevaa magiaa tai ja niistä kuvastuu kodin piirin uskonnollisuus, Turun yliopiston arkeologian dosentti Janne Harjula sanoo.

Riimukirjoitus on Suomessa ainutlaatuinen. Tai lähes, kaikkiaan paikallisia keskiaikaisia riimukirjoitustekstejä on löydetty kolme: kaksi niistä Ave Maria –tekstein, toinen Aboa Vetuksen, toinen Åbo Akademin päärakennuksen tontilta. Vanhalta Suurtorilta on löytynyt kolmas kulho, jonka pohjan kaiverruksessa on todennäköisesti tavoiteltu skandinaavista astiaa tarkoittavaa sanaa (bulle).

– Suomesta on aiemmin löytynyt kaksi riimukirjoitusta, molemmat ovat viikinkiaikaisia. Toinen löydettiin Mikkelistä, toinen Dragsfjärdistä ja niissä molemmissa on skandinaavisia nimiä. Nämä nyt löydetyt esineet ovat ensimmäisiä, joista voi olettaa, että ne olisi kirjoitettu tällä alueella, Janne Harjula sanoo.

Nyt löydetyt herättävätkin enemmän kysymyksiä kuin vastaavat jo olleisiin. Miksi tekstejä on niin vähän, vaikka vastaavanlaisia astioita on Turusta löydetty satoja. Useimmissa niissä ainut merkki on omistajan puumerkki.

– On todennäköistä, että riimukirjoitustenkin määrä Suomessa tulee kasvamaan Turussa tehtävien arkeologisten tutkimusten myötä, Harjula sanoo.

Arkeologia paljastaa arjen

Suomalaisen kirjoittamisen ja lukemisen historiaa on lähestytty monin tavoin, mutta Harjulan tapa vie lähimmäs arkea. Arkeologilla avautui aivan uudenlainen mahdollisuus, kun hän sai Suomen Akatemialta tutkijatohtoriprojektin rahoituksen vuosiksi 2010-2012.

Kolmen vuoden ajan Harjula tutki maan sisältä paljastunutta tietoa arjen kirjoitus- ja lukutaidosta.

– Arkeologialla on ainutlaatuinen mahdollisuus tutkia nimenomaan arjen historiaa. Turun kaivauksissa paljastui, että kaupunkien kirjoitus- ja lukutaitoon liittyvää esineistöä löytyy kolmesta eri yhteydessä: kaupallisesta, kirkollisesta ja koulutuksellisesta kontekstista, Harjula sanoo.

Aineisto paljastaa Harjulan mukaan sen, miten tiiviisti kaupungin kehitys ja asioiden kirjallisen muistiinpanemisen taito kytkeytyvät toisiinsa ja jopa ruokkivat toinen toistensa kehitystä.

Tutkimus jatkuu  muun muassa Koroisten niemen piispanistuimen alueelta aikanaan kaivetusta aineistosta. Harjulan toiveena olisi päästä tutkimaan tarkemmin myös koulutuksellisen toiminnan jälkeensä jättämiä merkkejä. 2000-luvun puolivälissä tehdyissä kaivaustutkimuksissa Tuomiokirkon kupeessa löydettiin suuri määrä keskiaikaisia kirjoituspuikkoja ja vahatauluja, jotka voidaan liittää lähistöllä toimineeseen katedraalikouluun. Koulun keskiaikaiset sijaintipaikat ja tontit ovat silti vielä arkeologisesti tutkimatta.

Luku- ja kirjoitustaidon historia esillä Aboa Vetuksessa

Muun muassa Turun kaivauksissa paljastunutta kirjoittamiseen ja lukemiseen liittyvää esineistöä, Harjulan tutkimustuloksia sekä Riikka Soinisen piirroksia keskiaikaisesta luku- ja kirjoitustaidosta on esillä Aboa Vetus & Ars Nova –museossa 15.helmikuuta 2015 saakka.

Kirjain kerrallaan – lukemisen ja kirjoittamisen jäljet -näyttely kertoo luku- ja kirjoitustaidon tulosta Suomeen keskiajalta lähtien. Näyttelyn esineistö on poikkeuksellisen runsas ja se esittelee tuoreinta suomalaisen kirjallistumisen tutkimusta.

Museo järjestää keskiviikkona 18.12. erikoisopastuksen Kirjain kerrallaan -näyttelyyn klo 17.30.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Eläinhahmoiset kirjansoljet Turun Koroisista. Suomen kansallismuseon kokoelma. Kuva Aboa Vetus & Ars Nova, Jari Nieminen.
Kauppias pitää kirjaa omaisuudestaan. Näyttelyn kuvitusta. Piirros Riikka Soininen, Aboa Vetus & Ars Nova
Luotu 17.12.2013 | Muokattu 17.12.2013