Materiaalitutkimusseminaarissa esiteltiin huippututkimusta

05.12.2012

Poikkitieteellisessä materiaali- ja pintatutkimuksen seminaarissa "6th Annual MatSurf" luennoitiin muun muassa nanoteknologiasta.

​Pintojen ja rajapintojen kokeellista ja teoreettista fysiikan ja kemian alan tutkimusta eri näkökulmista esitelleen kansainvälisen seminaarin pääpuhujiksi oli kutsuttu professori Markku Leskelä (Helsingin yliopisto) ja apulaisprofessori Eva Blomberg (KTH).

Seminaarin järjesti Turku University Centre for Materials and Surfaces MatSurf.

– Professori Leskelä on alan kansainvälisiä pioneereja. Hän tekee todella ohuita kalvoja nanoteknologisen ALD-tekniikan avulla päällystäen esimerkiksi epäorgaanisia materiaaleja, kertoo Turku University Centre for Materials and Surfaces MatSurf: in puheenjohtaja, kemian professori Carita Kvarnström.

MatSurf on perustettu vuonna 2007 helpottamaan tieteidenvälistä yhteistyötä ja parantamaan tiedon ja taidon kulkua.

– Turun yliopistossa tehdään paljon materiaalitutkimusta. Keskuksen avulla pystymme koordinoimaan esimerkiksi laboratoriolaitteiden käyttöä paremmin. Keskus on tehokas väylä myös ulkopuoliseen yhteistyöhön ja rahoituksen hankintaan, Kvarnström sanoo.

MatSurf:issa on mukana keskeiset Turun yliopiston fysiikan, kemian ja kliinisteoreettisen laitoksen laboratoriot. Suuri osa yliopiston materiaaleihin liittyvästä osaamisesta keskittyy materiaalien pintojen ja ohuiden kalvojen valmistukseen, tutkimukseen, karakterisoimiseen ja muokkaamiseen. Tämä muodostaa yhteyden eri laboratorioiden välillä ja luonnollisen ytimen materiaalitutkimuksen yhteiselle organisaatiolle.

Seminaari järjestettiin 19.11. Arcanumin luentosalissa Arc1.

Kesällä 2014 Matsurf  järjestää yhteistyössä Åbo Akademin prosessikemian keskuksen ja Center for Functional Materials FunMat:in kanssa Turussa suurkongressin "Synteettisten metallien tutkimuksen kongressi ICSM (International Conference on Science and Technology of Synthetic Metals).

Teksti: Susanna Eronen

Luotu 05.12.2012 | Muokattu 28.10.2020