Matias Riikosen yhteiskunnallinen allegoria voitti Jarkko Laine -kirjallisuuspalkinnon

02.10.2023

Vuoden 2023 Jarkko Laine -palkinto on myönnetty Matias Riikoselle teoksestaan Matara (Teos 2021). Turun yliopisto tukee palkintoa, joka myönnetään haastavalle kotimaiselle kaunokirjalliselle teokselle.

Palkintoraadin mukaan Riikosen Matara edustaa yhteiskunnallista romaania, mutta tekee sen omalakisesti.

- Teos on luettavissa allegorisena kuvana luokkayhteiskunnasta. Yhtä vahvasti Riikosen romaani liittyy nykyisen proosakirjallisuutemme ei-niin-hallitsevaan osaan, jossa kielelliset keinot sekä sanojen tuntu ja rytmit ovat olennaisia fiktiivisen maailman rakentajia. Kielen materiaaliset ominaisuudet yhdistyvät Matarassa eettiseen ja yhteiskunnalliseen ulottuvuuteen mahdollistaen rikastetun ja syvällisen lukukokemuksen, raati toteaa.

Kaikki kaunokirjallisuuden lajit huomioiva Jarkko Laine -palkinto myönnetään kolmen edellisen kalenterivuoden aikana julkaistulle, haastavalle kotimaiselle kaunokirjalliselle teokselle.

Palkintoraadin puheenjohtajana toimi kulttuurijohtaja Anu Laitila. Raadin muut jäsenet olivat kääntäjä Laura Jänisniemi, kirjallisuudentutkija, kriitikko Kaisa Kurikka, kirjailijat Paula Havaste, Elina Hirvonen, Markus Leikola, Tommi Melender ja Joni Pyysalo.

Jarkko Laineen seuran hallinnoimaa kirjallisuuspalkintoa rahoittavat Otavan Kirjasäätiö, Turun kaupunki, Turun yliopisto ja WSOY:n kirjallisuussäätiö. Suomen Kirjailijaliitto liittyy rahoittajiin vuoden 2026 palkinnosta alkaen. Palkintoon kuuluu 10 000 euron lisäksi taiteilija Mika Linto-Vaaran veistämä Muovinen buddha.

TK
Kuva: Teos / Liisa Takala