Medisiina D -uudisrakennus Kupittaan kampusalueelle

30.01.2015

Turun yliopisto, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Turun ammattikorkeakoulu ja Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) saavat uudet opetus-, tutkimus- ja diagnostiikkatilat Turun Kupittaan kampusalueelle.

Medisiina D -rakennus tulee sijaitsemaan osoitteessa Kiinamyllynkatu 10, rakennuspaikka rajoittuu etelässä kaupungin katualueeseen, lännessä ja pohjoisessa Tyksin sairaala-alueeseen ja idässä Helsingin valtatiehen ja rata-alueeseen. Paikka on keskeinen terveyden- ja hyvinvoinnin keskittymä..

​Uudisrakennuksen bruttoalaksi tulee 26 470 brm2. Kohteen rakennuttaja on Suomen Yliopistokiinteistöt Oy. Rakennustyöt alkavat alustavan aikataulun mukaan elokuussa 2015 ja valmistuvat kesällä 2018.
Medisiina D tulee Turun yliopiston, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, Turun ammattikorkeakoulun sekä THL:n yhteiskäyttöön. Rakennuksen omistaja on Suomen Yliopistokiinteistöt Oy.

– Uudisrakennushanke on merkittävä koko alueelle näinä taloudellisesti epävarmoina aikoina. Tavoitteena on ajanmukainen, joustava ja kohtuuhintainen ratkaisu. Rakennukseen muuttaa myös muita alueen terveydenhuollon toimijoita, joka varmasti tuottaa uutta yhteistyötä ja synergiaetuja, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Turun kaupungin tavoitteena on kehittää Kupittaan alueesta vetovoimainen ja haluttu innovaatioympäristö yrityksille, yhteisöille sekä koulutuksen ja tutkimuksen tarpeisiin. Medisiina D -rakennus vastaa näihin tavoitteisiin ja yhdistää innovatiivisesti eri toimijoita saman katon alle.

Monikäyttöinen ja joustava rakennus

Rakennuksen tilaratkaisuissa pyritään monikäyttöisyyteen ja joustavuuteen. Näin tuetaan yhteistä toimintaa, mahdollistetaan yhteisten palvelujen järjestämistä sekä varmistetaan tilojen korkea käyttöaste ja tilankäytön taloudellisuus.
Tiloissa pyritään kestävän kehityksen mukaisiin tilaratkaisuihin, rakenteisiin sekä materiaaleihin. Näin pyritään takaamaan myös käyttökustannusten edullisuus. Hankkeelle haetaan BREEAM Bespoke-ympäristösertifikaatti.

– Suunniteltu ratkaisu tuo erittäin paljon uusia ulottuvuuksia synergialle. Kohteessa päästään maksimaalisesti hyödyntämään yhteistoimintaa. Tämä rakennus tulee mahdollistamaan tiiviin yhteistoiminnan usean eri toimijan välillä ja vastaa näin ollen erittäin hyvin myös kestävän kehityksen rakentamisen periaatteisiin, sanoo asiakkuus- ja kampuskehitysjohtaja Juha Uotila Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:stä.

Uusia yhteistyömahdollisuuksia opetukseen, tutkimukseen ja diagnostiikkaan

Medisiina D sekä VSSHP:n uusi T3-sairaala asettuvat T- ja A-sairaaloiden väliin muodostaen Tyksin Kantasairaalan alueelle tiiviin toimivan kampuksen. Medisiina D sijoittuu sairaalatoimintojen keskiöön luoden uusia mahdollisuuksia yhteistyöhön opetuksen, tutkimuksen ja diagnostiikan osalta.

Sairaanhoitopiiristä Medisiina D:ssä ovat mukana Tyks-Sapa-liikelaitoksen palvelualueista Tykslab, Patologia, Varsinais-Suomen kuvantamiskeskus, Varsinais-Suomen välinehuoltokeskus sekä Tyks Mikrobiologia ja genetiikka.

Tyks-Sapa keskittää Medisiina D:hen nykyisin hajallaan olevia laboratoriotoimintojaan. Medisiina D:hen on suunniteltu myös sairaanhoitopiirin ja Turun yliopiston yhteisiä toimintoja, kuten Auria Biopankki ja perusteilla olevan Tyksin erityisvastuualueen laajuisen Syöpäkeskuksen toimintoja. T3-sairaalan erikoisalojen opetustilat on suunniteltu yhteiskäyttöisiksi yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa Medisiina D:hen.

TK
Kuvat: Schauman Arkkitehdit Oy