Meppiehdokkaat yhtä mieltä Euroopan unionin hyödyistä Suomelle

24.04.2014

Turkulaisten korkeakoulujen opiskelijayhdistysten järjestämässä eurovaalipaneelissa ehdokkaiden välille ei syntynyt suuria mielipide-eroja.

​Eurovaalipaneeliin 23.4. osallistuivat meppiehdokkaat Aura Salla (kok.), Nasima Razmyar (sd.), Saara Ilvessalo (vihr.), Heikki Palomäki (vas.), Niklas Mannfolk (rkp.) ja Jukka-Pekka Kuokkanen (kd.).

​Tauno Nurmela- saliin oli kokoontunut kevään kuuden eurovaaliehdokkaan lisäksi joukko opiskelijoita seuraamaan vaalipaneelia.

Vaalipaneelissa keskusteltiin monista opiskelijoita koskettavista asioista, kuten työmarkkinoiden liikkuvuudesta ja koulutuksen merkityksestä EU:n talouskasvun luomisessa.

Ehdokkaista niin Niklas Mannfolk (rkp.), Jukka-Pekka Kuokkanen (kd.) kuin Nasima Razmyarkin (sd.) kannattivat muualta euroalueelta tulevien työntekijöiden kielitaitovaatimusten höllentämistä.

– Euroopan työmarkkinoiden liikkuvuus saataisiin paranemaan, jos ulkomaalaisille asetettavat kielitaitovaatimukset eivät olisi niin tiukat. Ulkomaista työvoimaa voitaisiin hyödyntää silloin esimerkiksi Suomessa paremmin, Mannfolk sanoi.

Myös Saara Ilvessalo (vihr.) oli samaa mieltä.

– Samalla eri maiden kieltenopetusta ja kielitaitovaatimuksia olisi hyvä yhdenmukaistaa.

Aura Salla (kok.) näki koulutusviennin kehittämisen keinona EU:n talouskasvun luomiseen.

– Lisäksi talouskasvua voisi edesauttaa yliopistojen ja elinkeinoelämän yhteistyön tiivistäminen, mikä jouduttaisi opiskelijoiden siirtymistä työelämään.

EU-politiikka edistää Suomen etua

Panelistit olivat yhtä mieltä myös siitä, että Suomen etu on samalla koko Euroopan etu. Heikki Palomäen (vas.) mielestä europarlamenttiin ei lähdetä ajamaan vain oman maan etua.

– Euroopan unionin politiikka tulisi nähdä laajasti sekä koko Euroopan että Suomen etujen edistäjänä.

Vaalipaneelia kuuntelemassa ollut valtio-opin opiskelija Sara Luotonen aikoo äänestää tulevissa EU-vaaleissa.

– EU-politiikka on Suomessa aliarvostettua. Olisi hyvä, että kevään vaaleissa suomalaisten äänestysprosentti olisi korkeampi.

Paneelikeskustelu oli Luotosen mielestä hyvä, mutta hän olisi kaivannut osallistujien välille enemmän haastavaa keskustelua.

– Nyt kaikki olivat asioista varsin yksimielisiä. Ehkä tämä johtui siitä, että oppositiopuolueiden  edustajat puuttuivat, Luotonen pohti.

Yliopistonmäen eurovaalitorin ja suomen- ja ruotsinkieliset eurovaalipaneelit järjestivät yhteistyössä TYY, Åbo Akademi Studentkåren, Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta TUO ja ruotsinkielisen ammattikorkeakoulu Noviumin opiskelijakunta. Keskustelu streamattiin suorana TYY:n YouTube-kanavalle.

Maria Ojanen

Luotu 24.04.2014 | Muokattu 24.04.2014