Mikä työelämäämme murtaa?

28.10.2013

Akatemiaprofessori Anne Kovalainen listaa kolme näkyvintä työelämää muuttavaa tekijää.

​Akatemiaprofessori Anne Kovalaisen mukaan näyttää siltä, että työtätekevä yksilö on työelämän muutoksen keskipiste.  Muutokseen liitetään negatiivisia seikkoja: se tuntuu kiireenä, epävarmuutena tai vaatimuksena ylittää itsensä jatkuvasti.

Kovalaisen mielestä näkökulmaa olisi varaa muuttaa. Vaikka elämme minäkeskeistä aikaa, pitäisi muistaa, että muuttuvan työelämän haasteiden ratkominen kuuluu myös organisaatioille.

‒ Kun keskitytään yksilöön, tuntuu työntekijästä helposti siltä, että aina pitäisi olla parempi ja tehokkaampi.  Työnantajien tehtävä on kyetä tunnistamaan erilaisuutta ja luomaan erilaisia työpolkuja. Työpaikat ja positiot eivät voi säilyä samanlaisina, kun työntekijät ajattelevat työstä eri tavoin kuin edelliset sukupolvet, Kovalainen sanoo.

Anne Kovalainen, mikä työelämäämme murtaa?

1. Minäkeskeisyys

Työ tunkeutuu ihmisen elämään monin tavoin. Äärimmilleen vietynä koko elämä on itsensä brändäämistä.

‒ Erityisesti korkeasti koulutetut ajattelevat, että minä on tuote, jota myydään. Yhteen hiileen puhaltaminen vähenee. Tämä ei ole paras toimintamalli työyhteisön tai työn tekemisen näkökulmasta. Kun ihmiset rakentavat omaa uraansa, yhteisiä tavoitteita on vaikeampi asettaa, Kovalainen sanoo.

2. Väliaikaisuus

Työn jäsentyminen projekteiksi lisää väliaikaisuuden tunnetta. Projektiluontoisuus vaatii enemmän sekä työntekijältä että työnantajalta: esimerkiksi perhevapaita voi olla vaikeaa suunnitella.

Kovalainen huomauttaa, että hektisyys alkaa helposti säätää sitä, miten toimitaan. Joskus kiire onkin vain kiireen tunnetta.

‒ Hyvä esimerkki on se, että sähköpostista on vaikeaa pysytellä poissa, koska jos päivässä ei reagoi, tule kysymyksiä siitä, missä olet ja miksi et vastaa, Kovalainen huomauttaa.

3. Sitoutuneisuus

Sitoutuminen työhön on muuttunut. Työntekijä voi yrityksen tai organisaation sijaan olla ensisijaisesti sitoutunut työyhteisöön tai mielenkiintoiseen projektiin, joita usein tehdään monialaisissa verkostoissa ulkopuolisten toimijoiden kanssa.

‒ Verkostotaloudessa sillä on merkitystä, kuka palkan maksaa, Kovalainen muistuttaa.

Akatemiaprofessori Anne Kovalainen johtaa Turun yliopistossa toimivaa Turun työtieteiden keskusta, joka on monitieteisen työhön liittyvän tutkimuksen, opetuksen, kehittämisen ja työelämäyhteistyön foorumi.

Artikkeli on julkaistu Turun kauppakorkeakoulun Mercurius-sidosryhmälehden numerossa 3/2013.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: Esko Keski-Oja