Mobiilisovellus vie kadonneeseen 1500-luvun Pyhän Hengen kirkkoon

14.02.2014

Turun yliopiston Futuristic History -hankkeessa on toteutettu Pyhän Hengen kirkkoa esittelevä sovellus tablettitietokoneille. Laitetta kääntelemällä voi katsella kirkkoa vapaasti sisältäpäin, kuunnella selostusta kirkon historiasta ja tutustua sen esineistöön.

​Pyhän Hengen kirkko -sovelluksessa voi liikkua kirkon sisätilassa, katsella sitä vapaasti joka suuntaan ja tutustua kirkon historiaan ja sen esineistöön. Sovellus tullaan julkaisemaan Android- ja iOS-sovelluskaupoissa ilmaiseksi ladattavana, kolmikielisenä versiona.

​Pyhän Hengen kirkkoa esittelevä sovellus on kehitetty Turun yliopistossa meneillään olevassa kaksivuotisessa Futuristic History -tutkimushankkeessa ja se julkistetaan yhteistyössä Kiinteistöosakeyhtiö Casagrandentalon kanssa.

– Kirkon malli perustuu arkeologisista tutkimuksista ja arkistoista kerättyyn tietoon sekä samalta aikakaudelta peräisin olevien kirkkojen yksityiskohtiin. Kirkossa oleva esineistö on myös mallinnettu samalta ajalta peräisin olevista esineistä, kertoo Futuristic History -hankkeen johtaja, erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopiston Technology Research Centeristä.

Kirkon raunioiden tutkimusta on johtanut dosentti Kari Uotila Muuritutkimus ky:stä. Hänen ryhmänsä työn tuloksena on syntynyt malli kirkosta, josta on säilynyt hyvin vähän arkistotietoa.

Pyhän Hengen kirkko -sovelluksessa voi liikkua kirkon sisätilassa, katsella sitä vapaasti joka suuntaan ja tutustua kirkon historiaan ja sen esineistöön. Sovellus tullaan julkaisemaan Android- ja iOS-sovelluskaupoissa ilmaiseksi ladattavana, kolmikielisenä (suomi, ruotsi ja englanti) versiona.

Lisätty todellisuus saa historian elämään

Futuristic History on Turun yliopistossa meneillään oleva hanke, jossa tutkitaan lisätyn todellisuuden teknologian käyttömahdollisuuksia matkailun ja historiallisten kohteiden yhteydessä.

– Lisätyn todellisuuden keinoin voidaan esimerkiksi älypuhelinta käyttäen esittää kaupunkinäkymässä nykyisten rakennusten tilalla taloja, jotka ovat sijainneet paikalla aiemmin, ja dramatisoida historian tapahtumia virtuaalihahmojen avulla, Lehtonen kertoo.

Vuoden 2013 alussa käynnistynyt Futuristic History -hanke tutkii eri alojen osaamisen yhdistämistä sovelluksiksi ja niiden mahdollisia liiketoimintamalleja. Tekes-rahoitteista tutkimusta tekevät yhteistyössä Turun yliopiston Technology Research Center, Turun yliopiston historian ja kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos sekä VTT:n Multimedialaboratorio. Yhteistyökumppaneita ovat KOy Casagrandentalo, Matkailun edistämiskeskus, Museovirasto, Turku Touring, Metaverstas Oy, Lounaispaikka, Muuritutkimus, Serious Games Finland Oy ja Nokian tutkimuskeskus.

Suomenkielisten kirkko purettiin jo 1600-luvulla

Vuonna 1588 kuningas Juhana III käynnisti Turussa Pyhän Hengen Kirkko -hankkeen. Se oli Turun suomenkielisille tarkoitettu kirkkorakennus, sillä Turun Tuomiokirkko pyrittiin saamaan yksinomaan ruotsinkielisen seurakunnan käyttöön. Kirkko päätettiin rakentaa Turun köyhäintalon Pyhän Hengen hospitaalin tontille. Se kuitenkin vaurioitui pahasti tulipalossa pian valmistuttuaan, mutta vielä tämän jälkeen kirkkoon haudattiin suuri määrä turkulaisia piikoja, renkejä ja pikkuporvareita. Pietari Brahe antoi purkaa kirkon 1600-luvun puolivälissä maan tasalle ja linjasi uuden kadun kulkemaan alueen yli.

Vuonna 1983 alkaneissa arkeologisissa kaivauksissa kirkon raunio tuli esille uudisrakennus-hankkeiden yhteydessä ja kirkon esille kaivettuihin raunioihin toteutettiin kappeli – Pyhän Hengen Kappeli, joka avattiin vuonna 1992. Vuonna 2000 kappeliin haudattiin uudelleen arkeologisissa kaivauksissa esille tulleet yli 600 vainajaa.

Casagrandentalon vanhimmat osat ovat 1300-luvulta

Kiinteistö Oy Casagrandentalo on entinen Ingmanin talo, jonka Casagranden perhe on kunnostanut ja joka on suojeltu rakennussuojelulailla. Rakennus sisältää merkittävän määrän Suomen kulttuurihistoriaa. Siinä on sijainnut Suomen ensimmäinen hotelli-ravintola. Talossa on vierailut merkittäviä henkilöitä, muun muassa Aleksanteri I vuonna 1809. Suojellun rakennuksen vanhimmat muuratut osat ovat 1500-luvulta ja vanhin asutus 1300-luvun alkupuolelta.

– Olemme sisäistäneet rakennuksen kulttuurihistoriallisen arvon ja haluamme jakaa sen kaikkien kanssa. Casagranden perheen tavoitteena on jatkaa arkeologisia tutkimuksia ja edelleen rekonstruoida historiallista ympäristöä, kertoo arkkitehti Benito Casagrande.

Kiinteistöosakeyhtiö on kokonaan Casagranden perheen omistuksessa ja sen hallituksen puheenjohtajana toimii rouva Irma Casagrande ja toimitusjohtajana arkkitehti, tri hc Benito Casagrande.

>> Sovelluksen esittelyvideo

TK