Näin alakoululaisia innostetaan lukemaan kaunokirjallisuutta

02.11.2012

Lehtori Jorma Immonen on kehittänyt draamaan ja toiminnallisiin harjoituksiin perustuvia menetelmiä, joilla alakoululaisia saataisiin innostettua lukemaan kaunokirjallisuutta. Turun kahdessa alakoulussa on kevään aikana tulkittu Peppi Pitkätossua draaman keinoin.

Lehtori Jorma Immonen vei koululuokat draamaharjoitusten päätteeksi seuraamaan Turun Vartiovuoren kesäteatterin Peppi Pitkätossu -näytelmän harjoituksia.

​Immonen on kokeillut Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden kanssa perinteisistä lukutavoista poikkeavia menetelmiä turkulaisten alakoululaisten kaunokirjallisuuden lukutunneilla.

Puolalan ja Katariinan koulujen neljällä alaluokalla on luettu keväällä Peppi Pitkätossu -tarinaa draaman keinoin. Immosen opetusmenetelmässä yhdistyvät draaman toiminnallisuus ja lukupiirityöskentely.

‒ Ideana tässä on saada koko luokkaa kiinnostavia keinoja, joilla oppilaat innostetaan lukemaan. Esimerkiksi kaikki pojat tai suomea toisena kielenä puhuvat oppilaat eivät ole aina kiinnostuneita lukemisesta. He saattavat kokea lukemisen hankalaksi. Heille toiminnallinen lähtökohta lukemiseen voi olla toimiva tapa, Immonen kertoo.

Peppiä pysäytyskuvin

Immosen opetustekniikassa muodostetaan pieniä lukupiirejä, joissa oppilaat saavat itse kiinnostuksensa mukaan päättää, mitä seikkoja he haluavat nostaa esiin käsiteltävästä tekstistä.

Draaman käyttäminen opetuksessa alkaa solmimalla niin sanottu draamasopimus. Sillä luodaan säännöt ja toimintaohjeet, sekä tuetaan työskentelyn myönteistä ilmapiiriä.

Draamasopimus voidaan solmia vaikkapa keskittymispiirissä, jossa ryhmäläiset kääntyvät kasvokkain parinsa kanssa. Parit tulkitsevat toisilleen opettajan puhumia repliikkejä ilmein, liikkein ja elein. Näin oppijat ikään kuin vahvistavat yhteisen siirtymisensä draaman maailmaan.

Kevään lukutunneilla turkulaiset alakoululaiset ovat tehneet Pepin edesottamuksista muun muassa tulkinnallisia stillkuvia. Oppilaat ovat esittäneet luetun tekstin roolihenkilöasetelman ja tilanteen äänettöminä ja liikkumattomina. Muut luokassa ovat yrittäneet nimetä kuvatun tilanteen. Roolihenkilöiden ajatuksista ja kohtauksen merkityksistä pyritään aina keskustelemaan opettajan johdolla.

Immonen painottaa, ettei draamassa ole kyse "alakoulun joulunäytelmästä", vaan se on opetuskeino.

‒ Tämä on tehokas tapa kehittää luokan vuorovaikutustaitoja ja rikkoa klikkejä. Kaikki oppilaat ovat tässä mukana, ketään ei syrjitä, kenellekään ei naureta ja kaikkien esittämät tulkinnat ovat yhtä oikeita. Draama on tasavertainen oppimiskeino. Siinä ei ole erikseen esittäjää eikä yleisöä. Se on ryhmän toimintatapa ja oppimismenetelmä, Immonen kertoo.

FL, draamapedagogi Jorma Immonen toimii lehtorina Turun yliopiston opettajakoulutuslaitoksen Turun yksikössä.

Teksti ja kuvat: Hannu Aaltonen

Luotu 02.11.2012 | Muokattu 02.11.2012