Oikeustieteellisessä tiedekunnassa juhlittiin publiikkia etäyhteyksin

16.12.2020

Oikeustieteellinen tiedekunta halusi myös tänä vuonna huomioida tiedekunnasta valmistuneet ja onnitella heitä valmistumisen johdosta. Publiikki järjestettiin etäyhteyksin perjantaina 11.12.2020.

Tervehdyspuheen valmistuneille piti oikeustieteellisen tiedekunnan dekaani Anne Kumpula. Puheessaan Kumpula ihaili opiskelijoiden ällistyttävän nopeaa sopeutumista Zoom-ajan opetukseen ja ohjaukseen. Hän totesi, että valmistuneilta tullaan edellyttämään jatkossakin taitoa sopeutua uuteen.

– Tällaisena päivänä jokainen voi olla ylpeä tutkinnostaan. Koko yliopistoyhteisön tavoitteena on, että suoritetulla tutkinnolla on korkea laatu. Siihen tähtäävät sekä tarjoamamme opetus että opiskelijoiden omat ponnistukset.

Kumpula esitti valmistuneille vetoomuksen miettiä vakavasti myös tutkijanuraa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.

– Koskaan aiemmin ei oikeustieteen tohtorin tutkinnon suorittaneilla ole ollut niin loistavat työmarkkinat kuin nykyään myös akateemisen yhteisön ulkopuolella. Tuomioistuinlaitoksissa, asianajotoiminnassa, liike-elämässä ja ministeriöissä ymmärretään nykyisin varsin hyvin tieteellisen asiantuntijoiden arvo ja merkitys.

Kumpula kertoi, että oikeustieteellinen tiedekunta on aina ollut ylpeä motivoituneista opiskelijoistaan.

– Meiltä siirtyy työelämään osaavia, työhönsä paneutuvia ja asiantuntijuutensa kehittämiseen paneutuneita juristeja.

Juristitutkinto on Suomessa säilyttänyt asemansa, totesi Kumpula. Oikeustieteellinen tutkinto mahdollistaa uskomattomat mahdollisuudet yhteiskunnan kaikilla sektoreilla. Merkityksellistä Kumpulan mukaan on, että yleistutkintona oikeustieteellinen tutkinto antaa valmiuksia rakentaa myös uusia asiantuntijuuksia.

Tulevaisuudessa juristin on myös päivitettävä osaamistaan.

– Toivon mukaan sanomme tänään vain näkemiin, kyse ei ole hyvästijätöstä, vaan toivottavasti tapaamme tulevaisuudessa tohtorikoulutuksen, tiedekunnan tuottaman täydennyskoulutuksen tai tiedekunnan tuottaman jatkuvan oppimisen opintokokonaisuuksien suunnittelussa ja ennen muuta niiden toteuttamisessa, Kumpula sanoi.

Edeltäneiden ikäluokkien tervehdys

Senilexin tervehdyksen tilaisuuteen toi tiedekunnan alumni, asianajaja Niina Palaja.

– Yrittäkää myös keskittyä itseenne. Älkää pelkästään miettikö, mitä te voitte antaa työllenne ja työnantajallenne. Miettikää myös sitä, miten te pystytte kehittymään itse kohti niitä päämääriä, joita varten te aikananne tulitte opiskelemaan, neuvoi Palaja.

– Turussa oppinsa saaneet ovat hyvin tilannetajuisia, esiintymistaitoisia ja työtä pelkäämättömiä. Yhdessä juridisen substanssin kanssa Turusta valmistuneilla on hyvät eväät mennä eteenpäin, totesi Palaja.

Myös verkostoituminen on tärkeää uralla etenemiseen. Senilex ry tarjoaa hyvän tavan verkostoitua, pitää yllä kontakteja opiskelukavereihin ja tutustua uusiin jo valmistuneisiin ihmisiin.

Senilex ry on Turun yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta valmistuneiden alumnijärjestö. Senilex jakaa kaksi kertaa vuodessa tiedekunnan publiikkien yhteydessä Senilex-stipendin. Tänä vuonna stipendit saivat OTM Laura Sirpoma OTM Joanna Suni.

Opiskelijakaverit toivottavat onnea

Lex ry:n puheenjohtaja Aleksi Rautiainen puhui publiikissa.

Tilaisuudessa puhui myös Lex ry:n hallituksen puheenjohtaja Aleksi Rautiainen. Hän toivotti Lexin istuvan hallituksen ja kaikkien jäsenten puolesta kaikille valmistuneille sydämellisesti onnea valmistumisen johdosta.

Valmistuneen puheen piti OTM Lotta Koskela

– Poikkeuksellinen vuosi valmistua, totesi Koskela. Viimeinen opiskeluvuosi on varmasti ikuisesti mieliimme – koronan vuoksi.

Kuitenkin Koskela haluaa nähdä asioiden hyvät puolet. Tämä uusi ja pelottavakin tilanne voi johtaa myös uuteen ja jännittävään.

– Vaikea tilanne on auttanut meitä rohkaistumaan, ottamaan riskejä ja tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin, lähtemään mukavuusalueiden ulkopuolelle.

Sami Salonen soitti publiikissa

Toivotamme kaikille valmistuneille lämpimät onnittelut ja toivomme yhteydenpitomme säilyvän.

Luotu 16.12.2020 | Muokattu 16.12.2020