Oletko puhelinaddikti, trendien seuraaja vai konservatiivi?

07.05.2013

Opiskelijoiden asenteet matkapuhelimia kohtaan ovat muuttuneet kymmenessä vuodessa yllättävän vähän.

​Sami Hyrynsalmi sanoo olevansa puhelinaddikti. Tohtorikoulutettava kantaa puhelinta aina mukanaan ja selailee sähköpostit kännykästä.

​Ahdistutko, jos huomaat kännykän jääneen kotiin? Vai onko sinulle tärkeintä, että uusi puhelin sopii yhteen tyylisi kanssa? Tai ehkä hankit kännykäksi halvimman mallin, jossa ei missään nimessä ole internet-yhteyttä?

Tohtorikoulutettava Sami Hyrynsalmi Turun yliopistosta, erikoistutkija Arho Suominen VTT:ltä ja erikoistutkija Timo Knuutila Turun yliopiston BID-keskuksesta tarkastelivat, kuinka Turun yliopiston opiskelijat suhtautuvat matkapuhelimiin. Kyselytutkimukseen vastasi 2 022 opiskelijaa. Selvisi, että matkapuhelimien käyttäjät jakautuvat kolmeen ryhmään: sosiaalisiin addikteihin, trendien seuraajiin ja konservatiiveihin.

– Addikteille on tärkeää olla aina saavutettavissa ja he soittelevat kavereille, vaikka heillä ei olisi varsinaista asiaa. Sosiaaliset addiktit käyttävät puhelinta erityisesti julkisilla paikoilla, kuten busseissa ja kahviloissa. Heille tulee epämukava olo, jos he huomaavat puhelimen jääneen kotiin, kertoo Hyrynsalmi.

Trendikkäälle matkapuhelimen käyttäjälle on tärkeää, että puhelin on mahdollisimman uusi. Kolme vuotta sitten ostettu puhelin on tämän ryhmän edustajalle ehdottomasti liian vanha. Puhelimen tulee olla muodikas ja sopia kantajansa vaatteisiin ja imagoon.

– Osa tämän ryhmän edustajista on jopa sitä mieltä, että tietyt operaattorit ovat trendikkäämpiä kuin toiset, Hyrynsalmi huomauttaa.

Konservatiiviselle ryhmälle puhelin merkitsee sen sijaan vain työvälinettä, jolla saa yhteyden muihin ihmisiin. Puhelinta hankkiessaan konservatiivit panostavat edullisuuteen.

– Konservatiivit määrittelevät heille sopivan puhelimen negaatioiden kautta. Tärkeänä pidetään esimerkiksi sitä, että puhelimessa ei ole internetiä, Hyrynsalmi sanoo.

Puhelut ja tekstiviestit tärkeämpiä kuin pelit ja internet

Hyrynsalmen ja Suomisen tutkimus oli toisinto Terhi-Anna Wilskan kymmenen vuotta sitten teettämästä tutkimuksesta. Tutkijoiden tavoitteena oli kartoittaa, kuinka älypuhelimet ovat muuttaneet opiskelijoiden käsitystä matkapuhelimista.

– Oli yllättävää saada selville, että asenteet puhelimia kohtaan olivat säilyneet pitkälti samoina. Käyttäjille on edelleen tärkeintä se, että puhelimella voi soittaa ja lähettää viestejä sekä käyttää kalenteria, laskinta ja kelloa, Hyrynsalmi toteaa.

Älypuhelinta oli käyttänyt vastaajista noin puolet. Pelaamisen ja internetin merkitys oli käyttäjille hyvin pieni. Internet oli tärkeämpi miehille kuin naisille.

Yksi selkeä muutos 10 vuodessa oli tapahtunut, sillä enää opiskelijoilla ei ole juuri ongelmia puhelinlaskujen maksamisen kanssa. Aikaisemmassa tutkimuksessa merkittävällä osalla vastaajista oli vaikeuksia maksaa laskut.

– Nykyään noin 65 prosenttia opiskelijoista maksaa puhelinlaskunsa itse, joten yllättävän monella vanhemmat tai joku muu taho hoitaa laskun, Hyrynsalmi huomauttaa.

Hyrynsalmi uskoo, että älypuhelimet tulevat vielä muuttamaan ihmisten tapaa käyttää puhelinta. Ihminen ei muutu yhtä nopeasti kuin tekniikka ympärillä, mutta pitkällä aikavälillä uutta teknologiaa opitaan hyödyntämään.

Jenni Valta

Luotu 07.05.2013 | Muokattu 08.05.2013