Olipa kerran satu – näyttelykokonaisuus Turun yliopiston kirjastossa

18.01.2018

Iltasatu, kansansatu, eläinsatu, kummitussatu… Sadut ovat useimmille tuttuja lapsuudesta, mutta alun perin ne ovat kuuluneet sekä vanhoille että nuorille. Monissa kulttuureissa sadut ovat limittyneet myytteihin, legendoihin ja muihin tarinoihin.

​Satusetä Topeliuksen juhlavuoden kunniaksi Turun yliopiston kirjasto esittelee uusimmassa näyttelyssään satuja monista eri maanosista, monina eri versioina ja monilta eri aikakausilta. Näyttelykokonaisuus on osa kirjaston 2018 näyttelysarjaa fiktion maailmoista, jonka myöhemmät osat käsittelevät spekulatiivista fiktiota sekä sarjakuvaa.

Näyttelyn osiin voi käydä tutustumassa lähes jokaisessa kirjaston Turun yksikössä. Feeniks-kirjastossa keskitytään suomalaisiin satuihin, kun taas Teutorin kirjastossa esiin pääsevät intialaiset ja Kauppakorkeakoulun kirjastossa venäläiset sadut. Educariumin kirjastossa tutustutaan Afrikan mantereelta lähtöisin oleviin satuihin ja satuaihelmiin ja niiden myöhempään historiaan Disneyn käsissä. Quantumin kirjastossa taas aiheena ovat uudet versiot klassikkosaduista.

Teksti: Ilmari Jauhiainen

Luotu 18.01.2018 | Muokattu 18.01.2018