OP Turun Seudulta ja TOP-Säätiöltä yhteensä 100 000 euron lahjoitus Turun yliopistolle

17.05.2022

OP Turun Seutu ja TOP-Säätiö osallistuvat yhteislahjoituksellaan kampanjaan, jossa yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen.

Lahjoitustilaisuudessa yliopistolla 16.5.2022 TOP-Säätiön asiamies Heidi Vanne, OP Turun Seudun toimitusjohtaja Petteri Rinne, muutos- ja kehitysjohtaja Irma Hyvärinen ja hallituksen puheenjohtaja Juha Salonen, Turun yliopiston rehtori Jukka Kola, OP Turun seudun hallintoneuvoston puheenjohtaja Pentti Huovinen, TOP-Säätiön hallituksen puheenjohtaja Jarna Heinonen, Turun yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Markus Granlund, Turun yliopiston yhteiskuntasuhdejohtaja Leena Wahlfors ja Turun yliopiston vararehtori Mika Hannula.

OP Turun Seutu viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhlavuottaan ja lahjoittaa juhlavuoden kunniaksi yhdessä perustamansa TOP-Säätiön kanssa Turun yliopistolle yhteensä 100 000 euroa. OP Turun Seudun osuus, 20 000 euroa, kohdennetaan yliopiston yleiseen rahastoon, ja TOP-Säätiön osuus, 80 000 euroa, kohdennetaan kauppatieteelliselle koulutusalalle. Lahjoitukset tehdään valtion vastinrahaohjelman puitteissa.

Lahjoituksella Turun yliopistolle OP Turun Seutu toteuttaa OP:n vastuullisuusohjelmaa, edistää suomenkielistä yliopistokoulutusta sekä vahvistaa kilpailukykyä Varsinais-Suomen alueella.

– Perustehtävämme mukaan edistämme omistaja-asiakkaidemme ja toimintaympäristömme kestävää taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Yliopistot ovat alueellisesti merkittäviä toimijoita, ja koulutus ja tutkimus turvaavat ja kehittävät osaamispääomaa toimintaympäristössämme. Yrittäjyysyliopistona profiloituneella Turun yliopistolla on valtava merkitys paikallisen elinvoimaisuuden ja kestävän taloudellisen kehityksen näkökulmasta, toteaa OP Turun Seudun toimitusjohtaja Petteri Rinne.

Lisäksi OP Turun Seutu osallistui juuri lahjoitukseen, jonka turvin Turun yliopiston kauppakorkeakouluun perustetaan uusi osuustoiminnan ja keskinäisyyden työelämäprofessuuri vahvistamaan erityisesti osuustoiminnallisiin ja keskinäisiin yhtiöihin liittyvää osaamista Turun yliopistossa.

– On hienoa, että OP Turun Seutu arvostaa yliopiston merkitystä alueellisessa elinvoimaisuudessa. Meille yliopistona on erittäin tärkeää vahvistaa alueemme kilpailukykyä sekä tutkimuksessa että uusien, myös pankkialan asiantuntijoiden, koulutuksessa. Pitkäjänteinen ja samalla ajassa elävä yhteistyö alueellisesti merkittävissä teemoissa sekä kumppaniemme tuki kertovat tiiviistä ja tuloksellisesta yhteistyöstä. Otamme lahjoitukset erittäin kiitollisina vastaan, sanoo Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

Turun yliopisto ja OP Turun Seutu ovat tehneet monipuolista yhteistyötä erityisesti yrittäjyyskasvatuksen ja innovatiivisen yritystoiminnan edistämisessä. TOP-Säätiö on puolestaan yli 30-vuotisen olemassaolonsa aikana jakanut stipendejä ja apurahoja paikallisille tutkijoille, taiteilijoille ja opiskelijoille kaikkiaan yli kahden miljoonan euron arvosta.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 17.05.2022 | Muokattu 17.05.2022