Opiskelijoiden laskiaisriehassa hyvä tunnelma korvasi lumen puutteen

05.03.2014

Erikoistehosteet olivat valttia tämänvuotisessa mäenlaskukilpailussa. Laskuvälineinä nähtiin muun muassa taikamatto ja ydinreaktori.

laskiainen1.jpg

Turun korkeakoulujen opiskelijayhdistysten järjestämää perinteistä laskiaisriehaa vietettiin 4.3. poikkeuksellisessa säässä. Vartiovuorenmäellä loisti lumen sijasta paljas nurmi.

Suomen kielen opiskelijat Janina Jokimies, Kaija Kauppinen, Anni Kirkkala ja Ilkka Posio olivat saapuneet seuraamaan kilpailua juuri lumen puutteen vuoksi.

– On mielenkiintoista nähdä, millaisia laskukeinoja joukkueet ovat tällä kertaa keksineet. Tämähän on erittäin luovaa toimintaa.

Ilkka Posio totesi, että lumettomuus on sivuseikka. Opiskelijanelikon mielestä kilpailua oli hauska seurata, vaikka sää lieneekin verottanut osallistujamäärää edellisvuosista.

Vartiovuorenmäen tunnelma oli kuitenkin korkealla innostavien juontajien ja kaiuttimista soivan musiikin ansiosta.

Mäenlaskukilpailuun osallistui myös poliittisen historian ja valtio-opin opiskelijoiden joukkue ”P-klubin kiakkovieraat”. Joukkueeseen kuuluneet Paul Hermansson ja Johan Wahlsten kertoivat poliisiautonsa olevan enemmän kuin vain laskuväline.

– Tämä on audiovisuaalinen kokemus ja installaatio, he totesivat ja korostivat sanomaansa kohottamalla iskulausekylttinsä ilmaan.

Ennen kilpailun alkamista joukkue ilmoitti tavoitteekseen olla vähintään kolmen parhaan joukossa, ja voittokin olisi maistunut.

Mäenlaskukisan voiton vei kuitenkin Åbo Akademin Kemistklubben, joka laski tänä vuonna tulta syöksevällä raketilla.

Teksti: Maria Ojanen
Kuva: Antti Tarponen