Osallistu tutkimukseen: Tule katsomaan television eurovaalidebattia

30.04.2014

Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskus on mukana laajassa 24 EU-maassa toteutettavassa tutkimushankkeessa, jossa tarkastellaan television vaaliohjelmien vaikutusta äänestäjien poliittisiin asenteisiin ja käyttäytymiseen.

​Toukokuun eurovaalit tarjoavat vaikutustutkimukselle ainutlaatuiset puitteet, sillä ensimmäistä kertaa EU:n historiassa kaikkiin jäsenmaihin lähetetään yhteinen vaalikeskustelu (The Eurovision Debate), johon osallistuu viisi komission puheenjohtajuutta tavoittelevaa kandidaattia Euroopan parlamentin pääpuolueryhmittymistä. Vaalikeskustelu lähetetään suorana kaikkiin EU-maihin ja sillä on potentiaalisesti satoja miljoonia katsojia.

Etsimme vapaaehtoisia opiskelijoita katsomaan ohjelmaa kanssamme ja vastaamaan ohjelmaan liittyviin kysymyksiin. Tavoitteenamme on löytää vähintään 25 vapaaehtoista opiskelijaa. Tutkimus toteutetaan mukavuusotantana eli tavoitteena ei ole tehdä koko väestöön kohdistuvia tilastollisia yleistyksiä. Näin ollen koulutustaustalla ei ole tutkimushenkilöiden valinnassa merkitystä. Tutkimukseen osallistuminen ei myöskään edellytä pohjatietoja aiheesta.

Ohjelma lähetetään 15. toukokuuta klo 22 alkaen. Suomessa ohjelman voi katsoa suorana Yle Areenan kautta ja seuraavana päivänä ohjelma lähetetään tekstitettynä Ylen kanavilta. Ohjelma on englanninkielinen.

Tutkimus toteutetaan siten, että tutkimukseen osallistuvat henkilöt kokoontuvat torstaina 15.5. noin tuntia ennen (klo 21) vaalikeskustelun alkua poliittisen historian Paasivirta-saliin.  Tutkimukseen osallistujat täyttävät lomakkeen, jossa kysytään yleisiä näkemyksiä Euroopan unioniin liittyen sekä ennakkokäsityksiä illan keskustelussa esiintyvistä kandidaateista. Tämän jälkeen osallistujat katsovat vaalikeskustelun, joka kestää noin 1,5 tuntia. Keskustelun jälkeen täytetään uusi lomake, jossa vastataan samoihin kysymyksiin kuin ennen vaalikeskustelua. Kysymyksiin vastataan anonyymisti.

Poliittisen historian pää- ja sivuaineopiskelijat voivat pyytää tilaisuudesta merkinnän luentopassiin.

Luotu 30.04.2014 | Muokattu 20.07.2021