Palkinto innovatiiviselle opintokokonaisuudelle ja suositulle perusteokselle

03.12.2012

Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan Oppimateriaalin tuottajapalkinnon saivat tänä vuonna professorit Helena Leino-Kilpi ja Sanna Salanterä tutkimusryhmineen Empowering patient education -opintokokonaisuuden luomisesta sekä professori Markku Koulu Farmakologia ja Toksikologia -kirjan toimittamisesta.

​Lääketieteellisen tiedekunnan oppimateriaalin tuottajapalkinto jaetaan vuosittain tunnustuksena oppimateriaalin tuottajalle/tuottajille erityisen ansiokkaasta työstä tiedekunnassa käytettävän oppimateriaalin kehittämisessä.

Tänä vuonna palkinto jaettiin kahdelle taholle. Dekaani Tapani Rönnemaa ja professori Risto Huupponen luovuttivat palkinnon Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan Opetuksen iltapäivä-tilaisuudessa Osmo Järvi -salissa tiistaina 13.11.

Osaamisen asteittainen kehittäminen herättänyt kiinnostuksen myös maailmalla

Empowering Patient Education -opintokokonaisuuden vahvuutena on siinä sovellettavat nykyaikaiset opetusmenetelmät. Opintokokonaisuus on ainutlaatuinen hoitotieteen alalla, myös kansainvälisesti tarkasteltuna.

Opintokokonaisuus tukee opiskelijan osaamisen kehittymistä asteittain teoreettisten lähtökohtien ymmärtämisestä ja soveltamisesta potilasohjaustutkimusten arviointiin, toteuttamiseen ja hyödyntämiseen ja on herättänyt laajaa kiinnostusta kansainvälisesti.

Alan perusteosta käyttävät sekä opiskelijat että ammattilaiset

Professori Markku Koulu on toimittanut Farmakologia ja toksikologia -kirjaa neljän viimeisen painoksen ajan. Kirjaa käytetään farmakologian ja toksikologian koulutuksessa lähes kaikissa Suomen lääketieteellisissä tiedekunnissa.

Farmakologiaa opiskelee ja kirjaa käyttää Turussa lähes 200 opiskelijaa vuosittain

Kirjasta on julkaistu vuonna 2012 uusittu 8. painos ja se on siten ajanmukaisin suomenkielinen farmakologian ja toksikologian oppiteos, joka toimii hakuteoksena myös useiden lääkären ja muiden lääkealan ammattilaisten kotikirjastossa.

Oppimateriaalin tuottajapalkinto jaettiin ensimmäisen kerran joulukuussa 1997. Palkinto käsittää 1700 euron stipendin ja kunniakirjan.

TK

Luotu 03.12.2012 | Muokattu 03.12.2012