Pernon ja Pansion osallistamishanke sai aiemmin kantaa ottamattomat liikkeelle

23.09.2014

Uudenlaiset keinot innostaa ihmisiä vaikuttamaan oman asuinympäristönsä kehittämiseen ovat osoittautuneet lupaaviksi. Pansiossa ja Pernossa tarjottiin ihmisille mahdollisuutta kertoa älykännykkää hyväksikäyttäen mielipiteensä asuinalueensa kehittämisestä. Reilu puolet vastaajista ei ole koskaan aiemmin osallistunut oman asuinalueen suunnitteluun.

Ensimmäisten kommenttien perusteella valittiin kaksi jatkoon päässyttä ehdotusta. Avuksi otettiin taiteen keinot, ja nyt videot esittelevät kaksi erilaista vaihtoehtoa.

​Turun yliopiston maantieteen osaston ”Tiede, taide ja teknologia asuinalueen kehittämisessä” -hanke etsii uudenlaisia keinoja innostaa ihmisiä osallistumaan asuinalueensa kehittämiseen. Toteutusalueena ovat Pansio ja Perno, jotka esimerkiksi vaalien aikaan ovat Turun vaisuimpia äänestysalueita. Hankkeen pohjaksi tehdyssä kyselyssä yli puolet Pernon ja Pansion alueella asuvista vastaajista koki, että asukkaiden mahdollisuudet osallistua oman alueensa kehittämiseen ovat erittäin heikot.

Matalan kynnyksen osallistumismahdollisuuden keinoksi keksittiin älypuhelimen avulla toteutettava mahdollisuus ideoida viidelle eri kohteelle uudenlainen käyttötarkoitus. Kuhunkin vietiin taulut, joista saattoi älykännykän QR-koodilukijalla
katsoa, millaisia vaihtoehtoja tutkimushankkeen vetäjät tarjosivat tulevaisuuden vaihtoehdoiksi, ja päälle saattoi vielä tuoda oman ehdotuksensa. Esitykset koskivat Hövelin palvelukeskuksen, Pernon entisen koulun, merenranta-alueen, joutomaan sekä lentomajakan alueita.

Hankkeen vastuullinen johtaja, akatemiatutkija Päivi Rannila kertoo, että osaan kohteista, kuten Pernon entisen koulun, tulevaisuuteen ihmiset innostuivat vastamaan reippaamminkin, osa kohteista sai niukemmin vastauksia.

Jokaisesta valittiin kaksi vaihtoehtoa, jotka esitetään yhteisessä videossa.

– Usein käy niin, että osallistuja eivät saa kuulla tuloksista, mutta me halusimme kokeilla myös sen mahdollisuuksia. Selvitimme, miten voimme kertoa tuloksista taiteen avulla, Rannila sanoo.

Videot voi katsoa älykännykästä kohteen luo pystytetyn opastaulun QR-koodin avulla tai hankkeen nettisivuilta.

– Noin puolen minuutin mittaiset videot esittelevät eri vaihtoehtoja. Esimerkiksi koulun osalta vaihtoehtoina ovat työpajatoiminta tai rakennuksen purkaminen, joutomaasta voisi tehdä kaupunkilaisten liikuntapaikan tai tilan asukkaiden tapahtumille, Hövelin palvelukeskusta voisi tehdä palvelukeskuksen senioreille tai liiketilaa uusille palveluille, projektitutkija Riina Lundman kertoo.

Asukkaat voivat kertoa mielipiteensä syyskuun loppuun.

– Seuraavaksi esittelemme kaupungin suunnittelijoille sekä alueen asukkaille mobiilivastaamisen sekä  elokuvallisten esittämistapojen käyttökelpoisuutta. Yhdessä voimme miettiä, miten menetelmää voisi kehittää, Rannila sanoo.

Keväällä projektissa projektitutkijana työskennelleen Juha Riihelän mukaan alustavat tulokset paljastavat, että mobiilisti kantansa kertoneista vain harvat olivat aiemmin osallistuneet asuinalueensa kehittämiseen.

– Reilut puolet vastaajista ei ole koskaan aiemmin osallistunut oman asuinalueen suunnitteluun tai jättänyt siihen liittyvää palautetta kaupungille, ja näistä vastaajista puolestaan noin puolet haluaisin jatkossa osallistua enemmän, Riihelä kertoo.

>> Hankkeen nettisivut, joissa myös videot nähtävissä

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Tiede, taide ja teknologia asuinalueen kehittämisessä -hanke