PET-keskuksen akatemiatutkijalle merkittävä kotimainen tiedepalkinto

03.12.2012

Alfred Kordelinin yleinen edistys- ja sivistysrahasto on myöntänyt professori Lauri Nummenmaalle 20 000 euron suuruisen kannustuspalkinnon.

​Nummenmaa työskentelee PET-keskuksessa akatemiatutkijana sekä Aalto-yliopistossa professorina. Hänen tutkimusryhmänsä selvittää tunteiden ja sosiaalisen kanssakäymisen mekanismeja aina yksittäisten aivojen välittäjäainemolekyylien tasolta monimutkaisten toiminnallisten hermoverkkojen ja suurten ihmisryhmien käyttäytymiseen asti.

Nummenmaan monitieteellinen tutkimus yhdistelee ainutlaatuisella tavalla laskennallista tiedettä, lääketiedettä ja psykologiaa. Hänen tutkimusryhmänsä viimeaikaiset läpimurrot ovat mahdollistaneet ihmisten välisen vuorovaikutuksen mekanismien mallintamisen aivan uudella tarkkuudella.

Nummenmaa on kansainvälisesti arvostettu aivotutkija, mutta myös ansioitunut opettaja ja kouluttaja, ja hänen oppikirjojensa avulla kokonainen sukupolvi nuoria tutkijoita on ottanut ensiaskeleet tutkimusmenetelmien ja tilastollisten analyysitekniikoiden parissa.

Alfred Kordelinin Yleinen Edistys- ja Sivistysrahasto on maanviljelysneuvos Alfred Kordelinin (1868 - 1917) testamentin perusteella muodostettu yksityinen, yleishyödyllinen kulttuurialan rahasto. Säätiö jakaa apurahoja tieteen, kirjallisuuden, taiteen ja kansanvalistuksen edistämiseksi.

>> Alfred Kordelinin säätiö

HA