Planmeca Oy:ltä 100 000 euron lahjoitus Turun yliopiston lääketieteelliselle koulutusalalle

30.06.2022

Lääketieteelliseen tutkimukseen, koulutukseen ja kehitykseen panostava terveysteknologiayritys Planmeca osallistuu Turun yliopiston varainhankintakampanjaan 100 000 euron lahjoituksella. Lääketieteelliselle koulutusalalle kohdennettu lahjoitus on vastinrahakelpoinen valtion 30.6.2022 päättyvällä vastinrahakaudella eli lahjoitus saa valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen.

Planmeca Oy yksi maailman johtavista terveysteknologian laitevalmistajista ja alan suurin yksityisomistuksessa oleva hammasteknologiayritys. Planmecan tuotteita ovat esimerkiksi digitaaliset hammashoitokoneet, kuvantamislaitteet sekä niitä tukevat ohjelmistoratkaisut.  Planmeca on useasta terveysteknologiayrityksestä koostuvan Planmeca Groupin emoyhtiö.

Planmecan perustaja, toimitusjohtaja Heikki Kyöstilä kertoo yrityksensä menestyksen nojaavan vahvaan sitoutumiseen tuotekehitykseen sekä läheiseen yhteistyöhön terveysalan ammattilaisten ja yliopistojen kanssa. Tieteellisen tutkimuksen ja kliinisen työn eri vaiheiden syvällinen ymmärtäminen ovat yrityksen tuotekehitykselle ja -suunnittelulle ehdottoman keskeisiä.

– Planmeca tekee jatkuvasti tuotekehitystä läheisessä yhteistyössä yliopistojen kanssa. Uskomme suomalaiseen osaamiseen ja koulutukseen, joka tuottaa meille alan parhaat asiantuntijat. Haluamme tukea Turun yliopistoa lahjoituksellamme edistääksemme laadukkaaseen tutkimukseen ja koulutukseen perustuvan osaamisen ja tuotekehityksen tulevaisuutta lääketieteellisellä koulutusalalla, sanoo toimitusjohtaja Kyöstilä.

Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen kiittää Planmeca Oy:tä lahjoituksesta.

– Turun yliopisto ja Planmeca ovat tehneet pitkään monipuolista yhteistyötä, jossa olemme hyödyntäneet akateemista osaamista sekä verkostojamme huipputeknologioiden kehittämisessä. Yhteistyökumppanimme tuki on meille tärkeä osoitus molemminpuolisesti hyödyttävästä yhteistyöstä. Voimme käyttää lahjoituksen varoja kehittääksemme edelleen tutkimustamme ja koulutustamme erityisesti hammaslääketieteen ja terveysteknologian alalla.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 30.06.2022 | Muokattu 30.06.2022