Rehtori toivottaa Turun yliopiston uudet opiskelijat tervetulleiksi tiedekunta kerrallaan

21.08.2023

Turun yliopiston rehtori Jukka Kola vierailee lukuvuoden kynnyksellä kaikissa tiedekunnissa toivottamassa uudet opiskelijat tervetulleiksi. Kierros alkoi humanistisesta tiedekunnasta, jonka opiskelijat saattoivat myös esittää mieltä askarruttavia kysymyksiä rehtorille.

Rehtorin kättely on Turun yliopistossa ainutlaatuinen perinne, jota koronavuosina ei voitu pitää yllä, mutta joka saa nyt viimeinkin jatkoa. Rehtori Jukka Kola kiertää lukuvuoden alkaessa tiedekunnissa tervehtimässä uusia opiskelijoita – suurimmassa osassa kirjaimellisesti kädestä pitäen. Ensimmäisenä rehtoria tapaamaan pääsivät humanistisessa tiedekunnassa aloittavat uudet opiskelijat.

– Ensinnäkin teille kaikille isot onnittelut siitä, että olette päässeet Turun yliopistoon opiskelemaan ja kiitokset että olette valinneet Turun yliopiston! Olisi ollut hienoa, jos kätellessä olisin voinut jutella kaikkien teidän kanssa, keitä olette ja mistä tulette, mutta sitä keskustelua voitte käydä sitten tiedekunnan väen kanssa. Olkaa avoimia ja rohkeita, kun kerrotte uusina opiskelijoina, mitä teillä on toiveissa, kannusti Kola.

Kola mainitsi, että Turku on erinomainen opiskelijakaupunki ja paikka tulla opiskelemaan, sillä kaupungin noin 40 000 opiskelijaa ja neljä korkeakoulua pitävät huolen, että opiskelijat näkyvät kaupunkikuvassa.

Kola kertoi uusille opiskelijoille Turun yliopiston historiasta Suomen – ja maailman - ensimmäisenä suomenkielisenä yliopistona, joka perustettiin vuonna 1920 kansalaiskeräyksellä kerätyin varoin. Nykyisin myös kansainvälisyys on yliopistossa erittäin tärkeässä asemassa.

Kansainvälisille opiskelijoille on omat tervetuliaistapahtumansa, mutta yliopiston avajaisissa 5.9. kohtaavat kaikki.

– Kyseessä on juhlatilaisuus, mutta myös opiskelijatapahtuma. Siellä juhlitaan iloisesti, yhteisöllisyyttä vahvistaen, totesi Kola.

Opiskelijat mukana kestävää tulevaisuutta rakentamassa

Kola kertoili mahdollisuuksista Turun yliopistossa. Esimerkiksi tutkimuksen ja koulutuksen temaattisiin kokonaisuuksiin voi kuka tahansa mennä mukaan, tiedekunnasta riippumatta. Yhteistyötä tehdään myös Turun korkeakoulujen kesken.

Kola mainitsi myös, että Turun yliopiston slogan on ”kestävän tulevaisuuden rohkea rakentaja”.

– Yliopiston pitää olla ratkaisujen tekijä. Haluamme olla edelläkävijä, joka tekee ratkaisuja, joilla meillä olisi kestävä tulevaisuus. Näitä asioita tehdään yhdessä. Kun teille opiskelijoina tulee ajatuksia, että jotain voisi tehdä paremmin, ehdottakaa sitä, kannusti Kola.

Rehtori Jukka Kola puhuu uusille opiskelijoille 23.8.2022

"Yliopistojen tehtävä on kriittisyys, ei itsetarkoituksellisesti, vaan rakentavasti, ja se tarkoittaa uusien, parempien ratkaisujen etsimistä", totesi rehtori Jukka Kola. Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto.

Tapaamisessa myös opiskelijoilla oli tilaisuus kysyä rehtorilta mieltä askarruttavia asioita, ja uudet opiskelijat ottivatkin tilanteen nopeasti haltuun. Rehtorilta tiedusteltiin muun muassa, mitä hän oli nauttinut aamupalaksi. Kola kertoi napanneensa sinä aamuna smoothien, mutta kannusti opiskelijoita kuitenkin syömään hyvän aamupalan.

Erästä kysyjää askarrutti, miten Kolan omat opiskeluajat erosivat nykyopiskelusta, ja oliko opiskelijaelämä silloin kenties villiä.

– Opiskelijaelämällä on erittäin iso merkitys teidän kasvamisessa aikuisiksi. Ajattelumaailma aukeaa siinä, että oppii ymmärtämään laajemmin asioita. Lisäksi opiskelu tuo verkostot ja ystäväpiirit, ja myös verkostot kantavat. Oma opiskeluaikani oli ihan mukavan villiä, mutta aika tunnollisesti opiskelin, yhden vuoden myös USA:ssa, kertoi Kola.

Myös yliopistokoulutuksen tulevaisuus ja koulutuksen arvostus askarruttivat uusia opiskelijoita. ”Missä henkilökohtaisesti näet yliopiston viiden vuoden päästä, kun me valmistutaan?”, kuului eräs yleisökysymys.

– Yliopisto on täällä edelleen, ja teidän yliopistokoulutuksellanne työpaikkoja löytyy. Ne eivät ehkä ole samanlaisia kuin tänä päivänä, mutta älkää olko huolissanne siitä, onko juuri tämä se ainoa oikea opintopolku. Yliopistokoulutus kantaa aina, totesi Kola.

Luotu 21.08.2023 | Muokattu 21.08.2023