Risto Lammintausta on vuoden alumni

28.02.2014

Forendo Pharman toimitusjohtaja Risto Lammintausta on valittu Turun yliopiston Vuoden alumniksi.

Toimitusjohtaja Risto Lammintausta vakuutti juhlapuheessaan, että tuhatpäinen alumnien joukko olisi valmis tukemaan Turun yliopistoa sen luodessa yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ohjelman.

Dosentti, lääketieteen tohtori Lammintausta on tehnyt tiivistä yhteistyötä yliopiston tutkijoiden kanssa sekä kehittäessään kansainvälisestikin ainutlaatuisia hormonihoitoja että tukiessaan yliopistoa koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisessä.

Risto Lammintausta valmistui Turun yliopistosta lääketieteen lisensiaatiksi vuonna 1974 ja lääketieteen tohtoriksi vuonna 1978. Hän on opettanut farmakologiaa Turun yliopistossa, työskennellyt lääkekehityksen parissa eri tehtävissä Farmoksessa ja Orionissa sekä perustamissaan Hormos Medicalissa sekä Forendo Pharmassa. Hän on tunnustettu tiede- ja tutkimuspolitiikan asiantuntija, joka toimii myös valtioneuvoston tutkimus- ja innovaationeuvoston jäsenenä.

Turun yliopiston Vuoden alumni -tunnustuksen saamiseen vaikutti erityisesti Lammintaustan tuki ja aktiivinen toiminta akateemisen yrittäjyyden synnyttämiseksi sekä  yliopistolähtöisten yritysten perustamiseksi. Hän on myös osallistunut yliopisto-opetukseen ja tutkimukseen sekä niiden kehittämiseen. Turun yliopiston neuvottelukunnan jäsenenä Lammintausta on ollut mukana kehittämässä yliopiston yhteiskunnallista vuorovaikutusta.

Lammintausta näkee välttämättömänä yliopiston ja elinkeinoelämän yhä tiiviimmän vuorovaikutuksen ja sitä kautta yhä paremman yhteiskunnallisen vaikuttavuuden.

– Yhteiskunta on muuttunut dramaattisesti. Yliopisto ja elinkeinoelämä voisivat yhdessä esimerkiksi pohtia, mitä valmistuvan pitää osata. Yhteinen tutkimus- ja kehitystyö on tärkeää, mutta on muistettava, että yliopiston päätuote ovat osaajat, Lammintausta sanoo.

Lääkekehitystä yhteistössä yliopiston kanssa

Hän on itse tehnyt koko uransa ajan tiivistä yhteistyötä yliopiston tutkijoiden kanssa. Esimerkiksi vuosi sitten Lammintaustan ja hänen yhtiökumppaneidensa perustaman Forendo Pharman kaksi pisimmällä olevaa ja lupaavinta lääkettä on kehitetty yhteistyössä Turun yliopiston tutkijoiden kanssa.

– Toinen aihioista on jo kliinisissä tutkimuksissa ollut miesten hormonihoitoon tarkoitettu tuote, joka aktivoi uudelleen miehen oman hormonituotannon.  Tähän asti alentunutta testosteronihormonitasoa on korjattu antamalla hormonia joko injektiona tai ihon läpi.  Toinen tuotteista on uusi konsepti, jolla voitaisiin säädellä estrogeenin hormonitasoa paikallisesti tietyissä kohde-elimissä tai -kudoksissa niin, ettei se vaikuta kiertävään hormonitasoon, Lammintausta kertoo.

Lammintausta nostaa esille yliopistosta valmistuneiden – alumnien – merkityksen opiskelijoille.

– Tänä päivänä opiskelijoilla on aivan loistavat akateemiset esikuvat, mutta he tarvitsevat myös elinkeinoelämän roolimalleja, Lammintausta sanoo.

Vuoden alumni -tunnustus luovutettiin Lammintaustalle Turun yliopiston 94. vuosijuhlassa perjantaina 28.2. Turun yliopiston päärakennuksessa.  Vuoden alumnin tunnustus myönnetään vuosittain Turun yliopiston kasvatille, joka on toiminnallaan edistänyt Turun yliopiston ja suomalaisen yhteiskunnan menestystä.

Paasikivelle ja Pyykölle kunniamerkit

Vuosijuhlassa myönnettiin kaksi Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkkiä. Oras Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Paasikivi sai kunniamerkin tunnustuksena toiminnastaan Yliopistosäätiön hallituksessa, Turun yliopiston vararehtori Riitta Pyykkö työstään Yliopistoseuran hyväksi.

Teksti: Erja Hyytiäinen
Kuvat: Hanna Oksanen