Rohkea työyhteisö löytää flow'n

05.11.2012

Tulevaisuuden menestyjäorganisaatiolla on hyvät tunnetaidot. Se uskaltaa ottaa riskejä eikä laske virheitä, sanoo tuoreessa väitöstyössään suomalaisia työyhteisöjä tutkinut psykologi Markku Karma.

​Hyvinvoivassa työyhteisössä ihmiset luottavat toisiinsa ja ajattelevat yhdessä. Tunnetaitava yhteisö on vahvoilla vaikeissa olosuhteissa ja muutoksissa ‒ se on saavuttanut flow-tilan.  Tällaisen organisaation työntekijät kokevat usein vahvaa minä-pystyvyyttä. He heittäytyvät uusiin tilanteisiin ja omille äärirajoilleen.

- Tunneilmastoltaan avoimessa organisaatiossa yksilöt uskaltavat rikkoa rajojaan. He luottavat siihen, että riskejä voi ja pitää ottaa, koska epäonnistumisia ja virheitä ei lasketa. Tällainen ilmasto lähtee johtajasta, sanoo kahtatoista suomalaista työyhteisöä vuoden ajan seurannut Markku Karma.

Huomio oleelliseen

Virtaavassa tilassa oleva työyhteisö on paitsi rohkea myös tehokas. Työntekijöillä on taito etäännyttää itsensä merkityksettömistä asioista jatkuvassa informaation ylitarjonnassa. Karma mainitseekin merkitystaidon yhtenä ensisijaisista organisaation tunnetaidoista.

- On tärkeää osata valita itselle arvokasta tietoa, mutta yhtä tärkeää on osata suhtautua välinpitämättömästi merkityksettömiin asioihin. Ihmiset pelaavat pelejä, suojautuvat ja peittelevät epäonnistumisiaan. Tämä on aina pois jostain muusta.

Kun yksilöt uskaltavat olla erilaisia ja omia itsejään, yhteisön energiaa hukkuu epäolennaisuuksiin vähemmän.

- Työyhteisön jäsenten pitää kokea syvästi, että ei ole väliä, mitä muut ajattelevat jos teen näin tai noin ‒ tulen vaikka eriparia olevat sukat jalassa töihin. Ei ole mikään juttu, että kaikki ovat samanlaisia.

Hierarkiat vievät kauemmas ihanteesta

Organisaation on mahdollista tavoitella flow-tilaa olemalla arjessa rohkea ja hyödyntämällä ihmisten välissä olevaa potentiaalia.  Karman mukaan itsearviointi on kehittämistyössä oleellista.

- Yhteisö voi kehittyä, jos se haluaa kehittyä. Pitää kysyä, millä osa-alueilla olemme tilassa, jossa haluamme olla; mitä töitä tehdessämme olemme jo virtauksessa? Rajoillakin kannattaa käydä kolkuttelemassa, sillä usein organisaation kipupisteet paljastuvat, kun törmätään vastarintaan. Samalla paljastuu myös sitoutuneisuus.

Karman mukaan organisaatioiden kannattaisi myös myöntää, että ihminen nauttii vaihtelusta luontaisesti.  Rakenteet ja hierarkiat voivat viedä kauemmas ihanteesta.

Myönteisyyskin kannattaa. Flow-tilassa olevan yhteisön työntekijöitä kun yhdistää se, että he kaikki kokevat tekevänsä mielekästä työtä.

- Flow-tilassa olevassa organisaatiossa ihmiset uskaltavat keskittyä asioihin, jotka saavat heidät hyvälle tuulelle.

Markku Karma työskentelee psykoterapeuttina ja työyhteisöpsykologina Norjassa. Tutustu Karman väitöskirjaan Tunnetaito neljässä organisaatiotyypissä. Merkitysten joustavuus yhteisön menestystekijänä, joka on julkaistu Turun yliopiston sähköisessä julkaisuarkistossa.Väitös tarkastetaan Turun yliopistolla perjantaina 14.9.2012.

Teksti: Taru Suhonen
Kuva: danstowell