Roolipelisimulaatiolla opiskellaan EU:n toimintaa

22.03.2013

Diplomaatti, ministeri, EU-komissaari tai EU-virkamies. Pieni jännitys ja kollegoiden motiiveilla spekulointi. Ainekset EU:n laajentumisneuvotteluihin ovat kasassa. Omaan rooliin paneudutaan huolella, jonka jälkeen roolipelisimulaatio voi alkaa.

Valtio-opin opiskelija Jesse Fomin (vas.), vaihto-opiskelija Riccardo Labianco Trenton yliopistosta Italiasta, valtio-opin opiskelija Taneli Elomaa ja talousmaantieteen opiskelija Riikka Kevo neuvottelujen tohinassa.​

History and Politics of European Integration -ohjelma järjesti marraskuussa 2012 Negotiating and Deciding EU Enlargement: A Roleplay Simulation -kurssin. Kurssin aiheena oli EU:n laajentuminen Länsi-Balkanille.

Kurssin toteutustapana oli roolipeli, jolla simuloitiin laajentumisprosessiin liittyviä neuvotteluja. Simuloidut neuvottelut käytiin EU-maiden edustajien, EU-instituutioiden ja neuvotteluja käyvän maan, eli Makedonian tasavallan kesken.

Opiskelijoille oli etukäteen jaettu rooleja kuten diplomaatti, ministeri, EU-komissaari ja EU-virkamies.

Uusi kurssimuoto saa opiskelijat tekemään yhdessä

Viime vuonna järjestetyn kurssin vastuuopettaja Ville Laamasen mielestä missään muussa olemassa olevassa opetusmuodossa opiskelijat eivät pääse tekemään yhdessä näin paljon.

Laamasen mukaan roolipelisimulaatio oli opiskelijoiden ja opettajien yhteisponnistus. Kurssimuodolla on myös muita etuja.

– Roolipelisimulaatio on kurssimuotona mieleenpainuvampi ja osallistavampi kuin tavalliset kurssimuodot. Opiskelijat eläytyvät omaan rooliinsa EU:n toimielimenä ja toimivat sen mukaisesti. Tämä tekee kurssista myös hauskemman ja vuorovaikutteisemman, Laamanen pohtii.

Kolmannes kurssille osallistujista oli vaihto-opiskelijoita. Kurssilla opittiin tutustumaan ihmisiin uusin tavoin.

– Kurssimuoto tukee myös opettajien oppimista. Oppimistilanteesta saa välitöntä palautetta, jonka pohjalta omaa opetusta on helppo kehittää, kertoo Laamanen.

Kurssi konkretisoi EU:n laajentumisprosessin

Poliittisen historian opiskelija Iiro Heikkilän mielestä kurssi oli todella asiallinen ja rohkea lähestymistapa hankalaan aiheeseen.

– EU:ta käsittelevä tutkimuskirjallisuus tuntuu aika-ajoin salatieteeltä. Tämä kurssi konkretisoi monen kirjan opit Euroopan instituutioiden välisestä koordinaatiosta ja antoi eväitä ymmärtää mitä lehdistötiedotteiden takana tapahtuu, Heikkilä täsmentää.

Kurssimuoto saa jatkoa tänä vuonna

Kurssi järjestetään Laamasen mukaan seuraavan kerran marraskuussa 2013.

– Tietysti tämän tyyppinen kurssi on työläämpi järjestää. Mielestäni hyödyt kuitenkin ovat niin suuret, että kursseja tarvitaan jatkossakin, Laamanen painottaa.

Teksti: Jasmina Savolainen
Kuvat: Jaakko Joki