Saaristomeren kanjoneista löytyi yllättäen elämää

07.08.2013

Härkäsimppu yllätti Seilin tutkijat vilkuttelemalla evällään robottikameralle yli 100 metrin syvyisestä Saaristomeren kanjonista. Ennen kesää kanjonien elämä - jo se, onko niissä elämää – oli kaikille arvoitus. Salaisuus paljastui, kun kanjoneihin laskettiin Suomen ympäristökeskuksen uusi robottikamera.

​Kanjonin pohjasta löytyi runsaasti härkäsimppuja sekä nauhamaisia runkopolyyppeja.

​Alkukesän tutkimusmatkalle lähdettiin laajalla joukolla. Mukana oli Turun yliopiston, Helsingin yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen tutkijoita. Ennen matkaa he pitivät mahdollisena, ettei yli 100 metrin syvyisten kanjonien pohjalta löydy mitään.

Kameran paljastama kuva hämmästytti tutkijat.

– Yli sadan metrin syvyisten kanjonien pohjalla oli runsaasti härkäsimppuja, sinisimpukoita löytyi yli 30 metrin syvyydestä ja runkopolyyppeja noin 50 metristä. Syvyys on kaikille poikkeuksellinen, esimerkiksi sinisimpukat elävät yleensä 20-30 metrissä, Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen Seilin asemanjohtaja Jari Hänninen sanoo.

Kamera kuvasi kolme kanjonia

Tutkijat kuvasivat kolmen Saaristomeren ulkosaaristossa sijaitsevan kanjonin pohjaa.  Pisin kanjoneista oli yli 20 kilometriä pitkä.

– Suomen ympäristökeskuksen merikeskus on hankkinut kauko-ohjattavan robottikameran, jonka avulla tutkijat pääsivät nyt ensimmäistä kertaa kuvaamaan kanjoneita. Sieltä, sadan metrin syvyydestä härkäsimppu meille vilkutti, Hänninen kuvaa hämmästyksen hetkeä.

Kanjoneista löydetyistä lajeista kylmien ja vähäsuolaisten vesien härkäsimppua tavataan Euroopan merialueilla ainoastaan Itämeressä lukuun ottamatta sen eteläosia sekä Nordkapin itäpuolella.

Pohjalla ravintorikasta vettä

Koko Itämeren alueelle levittäytynyt sinisimpukka hakee ravintonsa suodattamalla vedestä ravintopartikkeleita. Samoin tekevät kanjoneista tavatut, korallin kaltaisesti toisiinsa kiinnittyvät  onteloeläimet runkopolyypit.

– Kanjonien pohjalla on voimakas veden virtaus ja se tuo ravintorikasta vettä sinisimpukoille ja runkopolyypeille, Hänninen sanoo.

Saaristomeren kanjonit muodostuivat viimeisimmän jääkauden aikana, kun paksuudeltaan yli nelikilometrinen mannerjää teki alueelle kuppimaisen altaan ja sen pohjalle halkeamia, joissa syvyys painuu yli sataan metriin. Saaristomeren keskisyvyys on vain vajaat 25 metriä.

Teksti: Erja Hyytiäinen

Kuva: Suomen ympäristökeskus