SAGE Research Methods Online - tietokanta tutkimusmenetelmistä

28.08.2018

SAGE Research Methods Online (SRMO), on monitieteinen tietokanta, joka käsittelee sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tietokannan paino on yhteiskuntatieteissä, mutta se soveltuu myös muiden tieteenalojen käyttöön.

​SRMO sisältää kirjoja, aikakauslehtiä, hakuteoksia ja videoita. Tietokantaan on myös sisällytetty sarjat Little Green Books, joka käsittelee kvantitatiivisen tutkimuksen uusimpia kysymyksiä, ja Little Blue Books, joka puolestaan keskittyy kvalitatiiviseen tutkimukseen.

Jokaiselle jotain - opiskelijalle, opettajalle, jatko-opiskelijalle, tutkijalle

SRMRO:sta auttaa opiskelijoita tutkimusmenetelmien etsinnässä ja valinnassa, tutkimusmenetelmien soveltamisessa sekä kirjallisuuskatsauksien tekemisessä.

Tutkijoille ja jatko-opiskelijoille tietokannasta löytyy mm. tietoa uusista tutkimusmenetelmistä, ja se soveltuu niin tiedonlähteeksi kuin työkaluksi, jonka avulla voi pysyä ajan tasalla menetelmämuutoksista.

Opettajat voivat käyttää tietokantaa mm. lukulistojen jakamiseen, ja tiedonlähteenä opiskelijoille annettavissa tehtävissä. SRMO:n avulla voi myös olla yhteydessä toisiin käyttäjiin. Methodspace keskustelufoorumilla voi jakaa kokemuksiaan ja ajatuksiaan erilaisista aiheista, koskivatpa ne esimerkiksi e-kirjojen käyttöä, tai vaikkapa aineiston keruuta tai sen tulkintaa.

SRMO sisältää myös esim. Methods Map-työkalun. Se havainnollistaa termien ja metodien välisiä suhteita yksinkertaisena karttana.  Työkalun avulla saa esille laajemmat, suppeammat ja rinnakkaistermit, sekä termiin liittyvän tietokantaan sisältyvän aineiston.

Löydät tietokannan Volterista.

Luotu 28.08.2018 | Muokattu 03.09.2018