Scifi ja fantasia - näyttelykokonaisuus Turun yliopiston kirjastossa 8.5. - 16.9.2018

11.05.2018

Toinen maailma, toinen todellisuus. Taikuus, aikakoneet ja robotit. Kaukaisilta planeetoilta toisiin ulottuvuksiin.

​Spekulatiivisen fiktion yhteisnimellä tunnetut fantasia- ja tieteiskirjallisuus avaavat mielikuvituksen rajoja ja kysyvät, millaista elämämme olisi, jos kaikki olisikin toisin. Kirjaston kesänäyttelyssä tavoitellaan fantastisia maailmoja, joita ihmismieli ei ole vielä kartoittanut. Näyttelykokonaisuus on osa kirjaston 2018 kolmivaiheista näyttelysarjaa fiktion maailmoista. Näyttelysarjan kevätvaihe käsitteli satuja, kun taas syksyvaihe käsittelee sarjakuvaa.

Näyttelyn osiin voi käydä tutustumassa lähes jokaisessa kirjaston Turun yksikössä. Feeniks-kirjastossa keskitytään varhaiseen spekulatiiviseen fiktioon, kun taas Teutorin kirjastossa esiin pääsee feministinen tieteiskirjallisuus. Educariumin kirjastossa tutustutaan yhteiskunnalliseen ja etenkin sosialistiseen tieteiskirjallisuuteen. Kauppakorkeakoulussa esiin pääsevät utopiat ja dystopiat, kun taas Calonian kirjastossa aiheena on cyberpunk.

Teksti: Ilmari Jauhiainen
Näyttelyjuliste: Päivi Letonsaari, Kaisa Kallioniemi ja Tuija Salovaara