Signe ja Ane Gyllenbergin säätiöltä 100 000 euron lahjoitus Turun yliopiston lääketieteelliselle koulutusalalle

25.05.2022

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö tukee korkealaatuista tutkimusta erityisesti lääketieteen alalla. Säätiö lahjoittaa Turun yliopistolle 100 000 euroa lääketieteelliselle koulutusalalle kohdennettuna. Tällä lahjoituksella säätiö osallistuu yliopistojen vastinrahakampanjaan.

– Lääketieteellisissä tiedekunnissa, kuten myös muualla yliopistoissamme, tehdään arvokasta työtä, joka liittyy säätiömme tarkoitukseen. Tuemme tieteellistä tutkimusta, jonka painopiste on henkisen hyvinvoinnin vaikutus fyysiseen terveyteen, toteaa Signe ja Ane Gyllenbergin säätiön toimitusjohtaja Jannica Fagerholm.

Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa koulutetaan terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaisia sekä tehdään korkeatasoista ja kansainvälistä tutkimusta. Tiedekunta toimii sosiaali- ja terveydenhuollon alalla aktiivisena vaikuttajana, hyvinvoinnin edistäjänä ja talouden vauhdittajana.

– On hienoa, että säätiöt ymmärtävät lääketieteellisen tutkimuksen monipuolisen merkityksen ihmisten hyvinvoinnille. Tutkijamme tekevät pitkäjänteistä työtä, joka yleensä kantaa hedelmää vasta vuosien jälkeen. Lääketieteellisen tutkimusaineiston kerääminen voi viedä jopa vuosikymmeniä ja lahjoitusten avulla voimme ylläpitää jatkuvuutta myös pitkäaikaistutkimuksessa, toteaa Turun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Pekka Hänninen.

Tutkimuksen tukemisen lisäksi Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö ylläpitää myös Gyllenbergin taide- ja antiikkikokoelmaa sekä kotimuseo Villa Gyllenbergiä Helsingin Kuusisaaressa pyrkimyksenään lisätä kiinnostusta Signe ja Ane Gyllenbergin elämäntyötä kohtaan niin henkilöinä, säätiön perustajina kuin taiteen keräilijöinä sekä edistää kulttuurin ja henkisyyden merkitystä yhteiskunnassa.

Kesäkuun 2022 loppuun asti jatkuvalla vastinrahakaudella yliopistolle tehdyt lahjoitukset saavat valtion vastinrahan muodossa lisäkertoimen. Valtion vastinrahan myötä Turun yliopistolle tehdyn lahjoituksen vaikuttavuus lisääntyy entisestään. Lahjoituksen voi kohdistaa yliopistolle yleisesti tai jollekin koulutusaloista. Yliopistolle tehdyt vähintään 850 euron lahjoitukset ovat verovähennyskelpoisia.

Luotu 25.05.2022 | Muokattu 25.05.2022