Sini Monoselle E. J. Vehmaksen rahaston arvostelijapalkinto

17.05.2017

Suomen Kulttuurirahaston E. J. Vehmaksen rahaston arvostelijapalkinto on tänä vuonna myönnetty taiteen tutkija, taidekriitikko Sini Monoselle sekä tietokirjailija, dosentti Harri Kalhalle.

Mononen valmistelee väitöskirjaa Turun yliopistossa musiikkitieteen alalta. Hänen kiinnostuksensa ja tutkimuksensa kohteena ovat erityisesti nykytaide sekä musiikki, tarkemmin musiikin ja väkivallan suhde, väkivaltaisen kokemuksen musiikilliset esitykset sekä yhteiskunnalliset kysymykset audiovisuaalisessa taiteessa.

Palkintoperusteluissa kiitetään Monosen monipuolisuutta kriitikkona: Mononen hallitsee yhtäältä perinteisen printtimedian ja on toisaalta luonut uusia taidekirjoittamisen tapoja. Hän on kriitikon työssään korostanut taidekritiikin yhteiskunnallista tehtävää"Mononen ei piiloudu sanojensa taakse, vaan astuu vuorovaikutteiseen yhteistyöhön taiteilijan kanssa", perusteluissa todetaan.

Arvostelijapalkinto myönnetään ansioituneelle taidearvostelijalle kolmen vuoden välein.​Palkinnot (à 10 000 euroa) luovutettiin Kiasmassa 16.5.

MV
Luotu 17.05.2017 | Muokattu 17.05.2017